Med matt takavvattning blir helheten komplett

Med matt takavvattning blir helheten komplett

Inom både arkitektur, inredning och design har man de senaste åren sett en trend kring matta ytor. Matta plåttak har blivit lika vanligt som blanka, men det som inte funnits på marknaden är ett matt alternativ inom takavvattning. Till matta tak har man fått använda sig av traditionellt lackad takavvattning med ett blankt utseende. Under hösten 2021 lanserade Plannja efterlängtad matt takavvattning så nu finns den kompletta lösningen där du kan matcha ett matt plåttak med matt takavvattning.

Den matta takavvattningen håller precis samma höga kvalitet när det gäller funktionalitet och hållbarhet som alla produkter från Plannja. Det som skiljer är utseendet. Att plåten är mattare än vanligt är något som väcker uppmärksamhet och drar ögonen till sig. Det är något nytt och trendigt som skapar en samtida känsla, samtidigt som det ger en mycket elegant och sober känsla.

Matt takavvattning väcker uppmärksamhet

Plannja har deltagit på flera mässor och visat upp sin senaste lansering. ”Ute på mässor väcker den mattsvarta takavvattningen uppmärksamhet. Vi har fått mycket positiv feedback på vår nya produkt från både byggföretag och plåtslagare, och många positiva kommentarer från personer som tycker att den matta takavvattningen är elegant. Här på Plannja säger vi att Matte is the new black.” säger Johan Andersson, produktchef på Plannja.

Stor skillnad på matt och blank plåt

Det är många som hör talas om matt plåt som inte tror att utseendet skiljer sig väsentligt. När Plannja sedan visar upp de matta produkterna och jämför med traditionell plåt blir de flesta överraskade över den stora skillnaden. Blank plåt reflekterar ljus på ett helt annat sätt än vad matt plåt gör, som istället absorberar mer ljus och skapar ett dämpat och sobert intryck. Detta är en stor faktor till att blank och matt plåt uppfattas så olika.

Svart eller valfri RAL-kulör

Svart är än så länge den enda standardkulören som Plannja lanserat på matt takavvattning då svart är mest efterfrågat på marknaden. Denna produkt lagerhålls av Plannja och finns tillgänglig för snabb leverans. Vill du ha den matta takavvattningen i en annan kulör än svart beställer du utifrån valfritt RAL-nummer, så lackar Plannja efter dina önskemål. Detta gäller självklart allt från hängrännor till skarprörsdetaljer. Den estetiska garantin som Plannja lämnar är på 15 år och den tekniska garantin är på 20 år

Plannja Arctic är ett koncept med matt plåt för tak och fasad som vi skrivit om här i BevegoNytt.

Tillverkat på svensk växtbaserad olja

Samtidigt som Matte is the new black är matt också grönt. Den matta takavvattningen tillverkas genom att 100% återvinningsbart stål beläggs med en biobaserad beläggning med svenska rapsolja istället för traditionell fossil olja.

Komplettera matta tak med matt takavvattning

Matta plåttak finns i flera olika utförande, det kan till exempel vara en bandtäckning i matt plåt eller ett tak i matt profilerad plåt. Oavsett vilket utseende du valt på ditt matta tak kommer det alltid vara en god idé att komplettera med matt takavvattning, då får du känslan av en komplett helhet där varje detalj harmonierar. Matchande hängrännor och stuprör blir som pricken över i, och Plannja hoppas nu på att detta tillskott i sortimentet kommer fortsätta glädja både arkitekter och husägare.

Du är varmt välkommen in till din närmaste Bevegofilial om du vill veta mer eller beställa den nya matta takavvattningen!