Nytt i sortimentet: infästning för solpaneler

Nytt i sortimentet: infästning för solpaneler

Idag är solpaneler tillgängligt för både privatpersoner och företag till ett överkomligt pris. Marknaden har utvecklats otroligt mycket de senaste åren och med tanke på dagens energipriser är det många som väljer att installera solpaneler på hustaket. Till det krävs infästning, och vem kan mer om att fästa produkter på tak än de som i åratal arbetat med taksäkerhet? Redan för tio år sedan började Weland Stål sin produktutveckling kring infästning för solpaneler, och idag kan du beställa deras högkvalitativa produkter genom Bevego.

Bevego breddar sitt sortiment

Under 2023 genomför Bevego en satsning på infästning för solpaneler. De har under många år arbetat med Weland Stål som leverantör inom taksäkerhet och har mycket god kännedom inom området. Att nu även erbjuda infästning för solpaneler innebär ett nytt produktsegment i Bevegos sortiment. Medarbetarna har utbildats inom det nya segmentet och ute på filialerna kan de nu guida dig till rätt produkter beroende på applikation och vilka paneler som ska monteras.

”Tillsammans med Bevego har vi på Weland Stål sett att det finns ett hål på marknaden att fylla, en efterfrågan på solpanelsinfästning av hög kvalitet. Det känns väldigt kul att vi hittat ytterligare produkter som förenar våra verksamheter, och att göra denna satsning ihop. Bevego har väldigt mycket kunskap om tak så detta låg nära till hands även för dem. Infästning från Weland Stål lagerhålls nu på Bevegos centrallager i Landvetter så det går snabbt att leverera till alla lokala filialer runt om i Sverige.” säger Anders Rost, säljare på Weland Stål.

Bild: Weland Stål

Höga krav på infästning för solpaneler

Yttre påfrestningar så som väder och vind är bara en av många faktorer man behöver ta hänsyn till när man tar fram infästning för solpaneler. Här i Sverige utsätts tak för olika påfrestningar beroende på var i landet du befinner dig. På västkusten är det saltet som är den stora utmaningen, och norrut är det istället stora snölaster. Infästningen för solceller ska klara panelernas statiska vikt, de ska gå att fästa i många typer av takmaterial, och de får inte försämra takets hållbarhet eller till exempel riskera att fukt tränger in vid fästpunkterna.

Weland Stål använder sin långa erfarenhet inom taksäkerhet och applicerar samma arbetssätt på solcellsinfästningen för att hålla samma höga standard. Produktutvecklingen och tillverkningen sker utifrån höga krav. Även om branschen är så ung att vissa normer fortfarande saknas testar Weland Stål sin infästning utifrån liknande krav som taksäkerheten, för att garantera en högkvalitativ och säker produkt. Du som är van vid att använda produkter från Weland Stål kommer känna igen dig i deras solcellsinfästning.

Allt på ett ställe

Nu finns hela sortimentet från Weland Stål tillgängligt via Bevego. Plåtslagare som handlar taksäkerhet och som även monterar infästning till solpaneler kan nu beställa allt under ett tak. Att samla flera inköp på ett ställe och ha en kontaktyta istället för två är värdefullt för montörerna. Förutom att Bevego lägger stor vikt vid personlig service finns all kunskap om produkterna på ett och samma ställe. Medarbetarna guidar dig till rätt produkt och svarar på dina frågor. De använder sig dessutom av Welands Ståls kalkylprogram som du kan läsa om nedan.

”De senaste åren har en mängd företag startats upp som arbetar med montering av solpaneler. Jag tror och hoppas att många av dessa kommer upptäcka att de nu kan köpa sin infästning genom Bevego. Den lokala närvaron Bevego har är en styrka, det går snabbt att svänga inom en filial och hämta upp sin beställning, och eftersom Weland Ståls produkter finns på centrallagret tar det inte lång tid innan de levereras till en filial nära dig. Jag tror att detta kan ge både oss och Bevego nya kunder, och när man kommer in på en filial kan man dessutom upptäcka utbudet inom taksäkerhet.” säger Anders Rost.

Bild: Weland Stål

Kalkylprogram för beräkningar och dokumentation

Weland Stål använder sig av ett praktiskt och användarvänligt kalkylprogram där man får hjälp med beräkningar, dimensioner och ritningar. Verktyget kommer du åt här på Welands hemsida, och du kan också ta hjälp av Bevegos medarbetare som är utbildade i verktyget. Du matar in information som taktyp, mått och geografi, och får fram ett optimalt underlag för projektet. Dokumentationen berättar hur mycket och vilken typ av solcellsinfästning som ska användas, och hur den ska monteras.

Kort om Weland Stål

Att arbeta med infästning för solpaneler är inget nytt för Weland Stål som började sin produktutveckling inom området för tio år sedan. Företaget startades redan 1975 och har sedan dess i huvudsak arbetat produkter för taksäkerhet och utrymning. Idag är de 60 anställda och produkterna tillverkas i egen fabrik i Ulricehamn, där även huvudkontoret ligger. Deras tillverkning har dessutom unika möjligheter att ta fram produkterna i rostfritt stål och koppar. Förutom egen produktutveckling och produktion har de en testanläggning där nya produkter provas enligt gällande standarder innan de släpps ut på marknaden. På taksäkerhetssystem och solcellsfäste lämnar Weland Stål 30 års garanti.

Är du som solcellsmontör nyfiken på infästningen från Weland Stål? Eller är du osäker på vilka produkter som ska användas och hur de ska monteras? Då är du varmt välkommen in till din närmaste Bevegofilial!