Olle Spetz nådde toppresultat i yrkes-EM

Olle Spetz nådde toppresultat i yrkes-EM

Efter närmare 300 timmar av intensiv träning inför yrkes-EM åkte Olle Spetz till Gdańsk för att representera Sverige i plåtslageri. Under tre heldagar med tävlingsmoment levererade Olle på topp och samlade poäng som tog honom till en fantastisk femteplacering. ”Vid prisutdelningen var jag lite besviken, men när jag fick se mina poäng blev jag otroligt glad över att jag var så nära toppen.” säger Olle som berättar om resan för BevegoNytt.

Foto: WorldSkills Sweden

”Poängen vi samlade ihop under tävlingen räknas om till en skala som är samma för alla olika yrken. Kommer man upp i 700 poäng får man till exempel utmärkelsen Medallion for Excellence, och han som kom på fjärde plats fick exakt 700 poäng. Mellan oss skiljde det två poäng, och mellan mig och andraplaceringen skiljde det 20 poäng. Det gjorde mig otroligt glad att jag låg där uppe i toppen med de som var så duktiga. Jag såg modulerna de gjorde under tävlingen och de är verkligen jätteduktiga plåtslagare. Det var en bekräftelse att jag fick så höga poäng, jag är skitnöjd!” säger Olle Spetz.

Yrkes-EM, även kallat Euroskills, är en yrkestävling för personer under 25 år där över 40 yrken finns representerade. Tävlingen arrangeras vartannat år på olika platser i Europa, och över 30 europeiska länder deltar. Måndagen den 4 september landade Olle i Polen och tisdagen gick åt till förberedelser och invigning. I ett av flera stora tält intill arenan AmberExpo höll plåtslagarna till och här kunde Olle i lugn och ro förbereda sin arbetsstation och bekanta sig med miljön dagen innan tävling. Plåtslagarna tar med sina egna verktyg, och Olles verktygslåda som skickades från Sverige består till stora delar av verktyg från Bevego som är stolt sponsor till Olles deltagande i yrkes-EM.

Support Olle Spetz vad budskapet på den svenska hejarklackens t-shirts.

Tid och strategi

Sedan den svenska uttagningen till Euroskills i januari 2023 har Olle förberett sig inför denna prövning. Tävlingsmomentet är ett omfattande plåtarbete med millimeterprecision som under tre hela dagar ska genomföras på tid, och med publik dessutom. Som coach har Olle haft Daniel Eriksson från Er-Jill Byggnadsplåt AB och tillsammans har de lagt otaliga timmar på olika arbetsmoment och att ta tid på arbetet, att lägga upp en strategi, åka på träningsvecka till Schweiz, och mycket mer.

”Daniel var jättebra på att lägga upp träningen och det var väldigt bra att vi var så noggranna. Själva tävlingsmomenten fick vi reda på i förväg så att vi kunde öva på rätt saker, det var en 20 sidor lång måttsatt ritning där vi visste att 30 % kommer att förändras under tävlingen. Daniel tog tiden när jag genomförde alla moment, skrev ner tiderna, tittade på vad vi kunde trimma ner och vad som behövde få ta sin tid. Sådär höll vi på och gjorde sedan en strategi utifrån det.” berättar Olle.

Uppgiften var en L-formad vägg i 90° med fasadbeklädnad, litet tak och vindskivor.

Tävlingsmomenten

Modulen som skulle tas fram under tävlingen var en L-formad vägg med ett hörn i 90°, en fasadinklädnad, ett litet tak och vindskivor längst hela väggen. Den planerade men okända förändringen som gjordes under tävlingen var att raka avslut på fasaden byttes ut mot snedställda avslut med en lutning på 15° och 30°. Uppgifterna för dag 1 var tvungna att göras färdigt inom tidsramen för dag 1, och detsamma gällde dag 2 och 3. Man fick inga extra poäng om man blev färdig snabbare så det gällde att disponera sin tid på ett bra sätt.

”Man ville inte vara klar en timme innan tävlingen var slut, det skulle ju betyda att man hade slarvat. Att vi hade tränat på hur lång tid varje moment skulle ta var det viktigaste. Nu hade jag en bra känsla i slutet av varje tävlingsdag och jag kunde vara nöjd med min modul. Under dag 2, då vi fick den förändrade uppgiften, låg jag en kvart före tidschemat hela dagen. Då behövde jag aldrig känna mig stressad och det var skönt.” säger Olle, som också berättar att man fick 30 minuter i början och i slutet av varje dag att prata strategi med sin coach.

Cirka 60 personer från Sverige var på plats för att heja på Olle. Foto: WorldSkills Sweden.

Blir en bättre plåtslagare

Olle arbetar som plåtslagare på Arnes Plåtslageri i Alboga AB som har stöttat Olle mycket under resan. Att ligga i hårdträning inför tävlingen har gjort honom till en ännu bättre plåtslagare, och han har fått nya kunskaper som han tar med sig till jobbet. Olle berättar att jobba under press är en stor lärdom från Euroskills och all träning under året. Att kunna arbeta och hålla fokus i stressade situationer, när många människor tittar på eller när tiden är knapp, är en värdefull förmåga.

”Träningarna har skett både på fritiden och på arbetstid, jag är tacksam över att de har släppt iväg mig så mycket från jobbet och att Arnes Plåtslageri stöttat mig hela vägen! Jag är ingen tävlingsmänniska egentligen men jag kan ju inte tacka nej till saker som låter roligt. När jag fick frågan om att vara med i den svenska uttagningen kunde jag inte säga nej, och sedan när jag vann uttagningen kunde jag ju inte säga nej till att vara med i yrkes-EM. Det är jobbigt med nervositeten när det är tävling, men det jobbigaste var nog att ladda om efter dag 1 och dag 2. Jag har aldrig tävlat tre dagar i sträck tidigare, det var intensivt.” säger Olle.

Stor hejarklack från Sverige

Ca 60 personer från Sverige var på plats i Olles hejarklack. Familj, kollegor, Bevego och Plåt och Ventföretagen ville vara en del av äventyret och se Olle representera Sverige i yrkes-EM inom plåtslageri. Olle hade fått en arbetsstation i tältet nära publiken, men av Daniel hade han fått order om att inte titta på publiken för att kunna hålla fokus på uppgiften. ”De sista minuterna av tävlingen var det fullt ös på den gigantiska hejarklacken, jag låg bra till på slutet och gjorde finliret med vindskivorna så då var det bara roligt med hejarop. Resten av tiden höll de sig lugna så det var bra.” skrattar Olle.