PLÅT23: Metallfasader med återbruk som tema

PLÅT23: Metallfasader med återbruk som tema

Den 5 oktober arrangerades eventet PLÅT23 för 16 året i rad. Denna gång i Stockholm på Sergel Hub. ”Det är helt fantastiskt att vi kan samla arkitekter och bara prata metallfasader en hel dag.” säger Åsa Ragnarsson på Far from Standard som producerar eventet. Årets tema – återbruk – väckte stort intresse hos besökarna, och även AI i kombination med arkitektur som var ämnet när arkitekten och professorn Neil Leach berättade om sitt arbete.

PLÅT23 är ett arrangemang som riktar sig specifikt till arkitekter och i år var agendan fullspäckad. Dagen bjöd på en mix av föreläsningar, materialutställning och prisutdelning. Tre keynote speaker, fyra materialföreläsningar och två specialföreläsningar intog scenen. Utanför scen hade eventets sju huvudpartner och ytterligare tre utställare traditionsenligt byggt upp en materialutställning där besökarna kunde känna på olika typer av plåt och ställa frågor till leverantörerna. Bevego är stolt huvudpartner till PLÅT23 och i årets monter lyfte Bevego bland annat fram plåten ALP matt och återbrukad zink.

Nina Rusanen från Virkkunen & Co Architects och Tina Ekener från baubüro in situ. Foto: Jezzica Sunmo.

Återbruk av plåt

”Tina Ekener som är partner i baubüro in situ i Schwiez var en av föreläsarna på temat återbruk. Tina föreläste på PLÅT22 i Göteborg förra året och det var så uppskattat att vi ville att hon skulle komma tillbaka i år igen. Det är inte många som har sådan erfarenhet av återbruk som hon har, så vi ville att även arkitekter i Stockholm skulle få möjlighet att ta del av detta. Tina arbetar med många olika material men pratar väldigt gott om plåt eftersom det är relativt enkelt att återbruka.” säger Åsa Ragnarsson.

Nina Rusanen från Virkkunen & Co Architects pratade om återbruk och berättade om deras projekt på Kivikko Sortti station och Koivukylä Sortti Mini station. Två byggnader i Finland där de återanvänt titanzink. ”Jag tror att dessa två projekt upplevdes mer genomförbara för arkitekter här i Sverige, jämfört med de omfattande projekt som till exempel Tina Ekener arbetar med. Nina Rusanens materialföreläsning var väldigt uppskattad och inspirerande.” säger Åsa.

Plåtpriset 2023 gick till OKIDOKI arkitekter för projektet Kaparen. Det fysiska Plåtpriset är ett exklusivt konstverk av metallkonstnären Marie Louise Kold. Foto: Jezzica Sunmo.

Vinnare av Plåtpriset 2023

I samarbete med branschorganisationen Svensk Byggplåt delades Plåtpriset 2023 ut under dagen. Varje år går utmärkelsen till en arkitektbyrå som färdigställt en byggnad på svensk mark, och som tagit tillvara på och maximerat plåtfasadens möjligheter utifrån form, funktion, innovation och miljö. Sex otroligt fina projekt nominerades, och de har alla använt plåt på ett sätt som skapar helt olika vissuella uttryck. Plåtprisets jury utsåg OKIDOKI arkitekter och deras projekt Kaparen till vinnare.

Tack vare en varsam och omsorgsfull gestaltning, liksom skickligt plåthantverk, är denna uppskattade och ikoniska fastighet ett fint exempel på när återbruk och nytänkande får berika med en historia och förstärka ett uttryck.

Så lyder en del av juryns motivering, och passande nog var dagens tema återbruk en viktig faktor även i detta projekt. Fastigheten ligger i Göteborg och här fanns tidigare Biograf Kaparen. Efter att ha fått nytt liv inhyser byggnaden idag en restaurang. En mycket vacker trapphuskupol som leder gästen upp till takterrassen är klädd i återbrukad koppar, koppar som är hämtad både från byggnaden och från ett avrivet kyrktak. Projektet innefattar många plåtdetaljer som ornament och balkongräcken, och till detta arbete har man använt en kombination av återbrukad och nyproducerad plåt. Pogab AB står för plåtslageriarbetet i projektet.

Mellan föreläsningarna bjöds det på fika och lunch, och arkitekterna kunde besöka materialutställningen för att ställa frågor. Foto: Jezzica Sunmo.

Samspel mellan arkitekt och plåtslagare

”Det vi kan se från år till år är att samspelet mellan arkitekter och plåtslagare utvecklas. När man skickar in ett bidrag till Plåtpriset vill vi att man ska ange plåtslagare, och då skriver många även några rader om samarbetet. När samspelet mellan arkitekt och plåtslagare är bra blir projektet bättre. Ska man lyckas skapa något komplext måste man kunna samarbeta, och ju tidigare i processen man börjar desto bättre blir det upplever vi.” säger Åsa.

Att gynna den typen av samverkan mellan arkitekter och plåtslagare är ett av syftena med PLÅT23. Åsa poängterar att föreläsare från världens alla hörn ofta lyfter samarbete mellan arkitekter och entreprenörer som en framgångsfaktor. ”Även leverantörerna är ett viktigt led för ökat samarbete. Förutom att de är experter på sina material sitter de ofta på goda hantverkskontakter och vet vilka som är bra på att arbeta med deras material.” säger Åsa och tillägger att PLÅT23 är ett forum för att knyta denna typ av kontakter.

Brock DeSmit från BA Collectives. Foto: Jezzica Sunmo.

AI och arkitektur

Förutom återbruk väckte temat AI besökarnas intresse under PLÅT23. Neil Leach är brittisk professor och arkitekt, och en av de främsta forskarna inom arkitektur och AI. Neil Leach hade spelat in en crash course som visades för besökarna och han var även med via länk från Los Angeles där han är baserad. De senaste sex åren har Neils forskning fokuserat på vad AI gör med arkitektur och arkitektens roll.

Alla vet att man kan göra fantastisk design med hjälp av AI, men det är inte nya byggnader som vi behöver hjälp med att skapa. Det menar Neil Leach och säger att det istället är arkitektens roll som behöver omformas. En arkitekt som använder AI kommer förmodligen att vara fem gånger mer effektiv än en arkitekt som inte använder AI. Därför behöver arkitekten ha en annan roll och andra arbetsuppgifter enligt Neil, något som han undersöker i sin forskning.

Thomas Hörnfeldt från SSAB, och Tina Ekener från baubüro in situ. Foto: Jezzica Sunmo.

En spännande mix

I kontrast till Neil Leach som målade upp en ganska dyster bild av arkitektens framtid föreläste Nikita MEI som är arkitekt vid Wutopia Lab om hur de arbetar med stål och metaller på ett poetiskt och nästan drömskt vis. Även Brock DeSmit, arkitekt på BA Collectives, var keynote speaker och pratade om hur de utmanar traditionella konstruktions- och tillverkningsmetoder. Årets PLÅT23 innehöll en riktigt spännande mix och både arkitekter, föreläsare och leverantörer verkade nöjda efter en inspirerande dag med många nya möten.

”Många reagerade väldigt positivt på föreläsningen som Thomas Hörnfeldt från SSAB höll om hur de arbetar med fossilfritt stål. Jag tror att många insåg där och då att fossilfri plåt finns på riktigt. Många har säkert hört om det tidigare men visste nog inte att det finns redan idag. 2026 kommer det ut på marknaden och vill man vara tidigt ute med att använda fossilfri plåt är det nu man ska föreskriva det. Det var en viktig och givande föreläsning.” säger Åsa.

PLÅT23, tack för i år!

Bevego som huvudpartner tillsammans med Aurubis, Rheinzink, Plannja, PREFA, Ruukki och SSAB säger tack till alla som besökte PLÅT23 och tack för ett lyckat event. Förutom nämnda huvudpartner hade utställningen i år fått sällskap av ytterligare tre aktörer; Weatherproof Family, Weland Stål som visade upp taksäkerhet, och Teknikhandboken från Plåt & Ventföretagen. Över 200 personer från över 100 olika arkitektkontor var anmälda till eventet, och det blev en välbesökt dag även i år.