Skivtäckningen på fasaden är ett avancerat pussel

Skivtäckningen på fasaden är ett avancerat pussel

På uppdrag av Albérs Fastigheter byggs 302 hyresrätter i Karlstad. VHT Byggplåt är plåtentreprenör i projektet Bergskammen och ansvarar för både fasadtäckning och bandtäckning av taken. Conny Johansson som är arbetsledare på VHT Byggplåt tycker det roligt och uppskattat att arkitekten satsat på plåt som fasadbeklädnad. Fasaderna på de tre fastigheterna inom Bergskammen är olika, och därför möter plåtslagarna olika utmaningar med skivtäckningen på varje hus.

”Bergskammen är uppdelad i tre etapper och vi är precis färdiga med den första. Där har vi klätt alla fyra sidor i mörkröd plåt. I utgångsskedet hade arkitekten ritat in en bandtäckning. Vissa stora ytor var avdelade med en midjelist men på gavlarna skulle bandtäckningen gå från marken ändå upp till taket, sex våningar upp. Jag fick säga att det inte var genomförbart, så långa plåtar på en fasad skulle bli ohanterbart, och om de bytte till en skivtäckning skulle de få ett mycket snyggare resultat.” säger Conny Johansson på VHT Byggplåt.

Nära dialog med arkitekten

Arkitektfirman som ritat Bergskammen heter Studio Ekberg. När VHT Byggplåt vann upphandlingen och fick detta uppdrag av SERNEKE inledde Conny en dialog med arkitekten, för att försöka påverka beslutet av bandtäckning på fasaden. Istället för de extremt långa plåtarna föreslog Conny en skivtäckning där banden delas med tvärfalsar, och visade referenser där VHT Byggplåt använt samma metod på fasader tidigare.

Conny föreslog en skivtäckning där varannan tvärfals går i linje med varandra. Men arkitekten som nu gått med på en skivtäckning önskade en så kallad parkettläggning där tvärfalsarna förskjuts ytterligare ett steg, så att istället var tredje fals går i linje med varandra. Conny skissade på ett förslag som fungerade med byggnadens alla fönster och balkonger, och som sedan godkändes av arkitekten. Nu förflyttas tvärfalsen drygt 60 cm i höjdled mellan varje band.

Tillverkning i verkstaden

”Det har varit mycket klurigheter med fasadtäckningen redan från start. Alla plåtar görs i verkstaden, först behöver vi mäta på plats för att få de faktiska måtten och sedan tillverkar vi varje del för sig. Det blir inte samma bredd på alla delar, det kommer fönster, balkonger och andra hinder så varje plåt måste anpassas efter just den platsen där den ska sitta. Sedan gäller det att förmedla till killarna som monterar vart varje del ska sitta. Det gäller att mönstret följs, det syns tydligt om något skulle avvika.” berättar Conny.

Bergskammen på Kasernhöjden i Karlstad

De 320 hyreslägenheterna som byggs fördelas i tre huskroppar. Det hus som byggs i etapp ett har sex våningar, andra huset sju våningar, och tredje huset fem våningar. Fasadmaterialen varierar mellan plåt, tegel och trä där kombinationen ser olika ut på varje hus. VHT Byggplåt startade sitt uppdrag på Bergskammen för ett år sedan och har i dagarna slutbesiktning av arbetet på etapp ett. Nästa sommar ska allting vara klart.

Plåt i olika kulörer

Arbetet med etapp två är påbörjat och här består fasaden till största delen av tegel. De bandtäckta taken ser likadana ut på alla tre byggnaderna och plåten man valt till taken är i mörk silvermetallic. Den fasadbeklädnad som kombineras med tegelfasaden i etapp två är även den i kulören mörk silvermetallic. Och i etapp tre kommer sedan samma mörkröda plåt som i etapp ett att återkomma.

"Kulörerna på plåten har inte varit något problem i detta projekt. Arkitekten valde färger som finns i Bevegos standardsortiment och det är tacksamt, annars måste man skicka in all plåt för lackering. Då vill det till att man inte beställer för lite plåt och helt plötsligt står stilla för att det tar lång tid att få fram mer material. Vi beställer 100% av allt material från Bevego, och jag brukar försöka beställa allt på en gång för ett projekt.” säger Conny och berättar att det kommer krävas 5000 kvm plåt i mörksilver på Bergskammen, enbart på taken!

Bevego är behjälpliga under processen

”Under de 16 år som jag varit på VHT Byggplåt har jag haft ett väldigt bra samarbete med Bevego. Jag har mina fasta säljare på Bevego i Karlstad som jag alltid kan höra av mig till, det uppskattar jag jättemycket. Det är alltid samma personer jag pratar med och just den personliga kontakten är otroligt värdefull. Jag kan bolla nästan vad som helst med dem, och kan de inte svara direkt så har de alltid bra återkoppling. Även om det blir utmaningar som Bevego inte kan påverka är de oerhört behjälpliga och bra på att informera.” säger Conny.

Plåt kombineras med tegel och trä

”Kunderna säger inte alltid så mycket om sina projekt. Vi räknar på det och lämnar en offert, sedan tar innesäljarna över och kunderna kör på. Så man vet inte alltid så mycket om projekten. Men vi har ju sett att det som VHT Byggplåt gör på Kasernhöjden är ett annorlunda projekt, och det är alltid roligt för oss att få vara med på. Det är ju populärt med tegelfasad på nyproduktionsprojekt här i Karlstad, därför tycker jag att det är lite extra roligt att man blandar upp med plåtfasader här på Kasernhöjden.” säger Andreas Beckman som är utesäljare inom byggplåt på Bevego.

”Det är uppskattat när en arkitekt väljer plåt som fasadmaterial tycker jag. Och det är roligt att man inte har valt korrigerad plåt i detta projekt, som det många gånger blir när det handlar om fasader. När man varit i branschen länge ser man att sådant går i cykler. De senaste 10–15 åren har det blivit mer och mer plåt i arkitekturen, från att ha varit mycket puts och tegel. Plåtbranschen har gjort ett bra jobb med att presentera plåt som byggmaterial och jobbat aktivt för att öka användningen, men jag tycker att det finns ännu mer att göra. Plåt är ett fantastiskt material som står sig över tid och som dessutom är helt underhållsfritt.” säger Conny.

Vilka är VHT Byggplåt?

För cirka 25 år sedan startade Mattias Karlsson företaget VHT Byggplåt i Karlstad, ett renodlat byggnadsplåtslageri som idag har 12 anställda. När Conny började arbeta på företaget 2007 var de 3 anställda, och sedan dess har de vuxit organiskt. De valde att rikta sig mot stora aktörer och har idag kunder som PEAB, Skanska och Consto. Eftersom VHT Byggplåt växt mycket har de precis som många andra i branschen haft stora utmaningar med att rekrytera, eftersom att få väljer att utbilda sig till plåtslagare.

VHT Byggplåt samarbetar med Nobelgymnasiet i Karlstad som utbildar plåtslagare, och har nära kontakt med utbildningsledare. För att främja utbildningen och bidra till ökad kompetens i branschen så tar de bland annat in praktikanter i verksamheten, ungefär två per år, i hopp om att de ska trivas med VHT Byggplåt som arbetsplats och vilja bli anställda som lärling efter skolan. Många av de anställda på företaget har gått just denna väg.

Arbetet rullar vidare på Bergskammen

Snart är det dags för slutbesiktning av etapp ett. I etapp två monterar plåtslagarna skivtäckning på fasaden, och i etapp tre har takstolarna precis kommit på plats. Det innebär att det alldeles snart är dags för VHT Byggplåt att påbörja bandtäckningen i etapp tre. Utöver mönsterpassning i skivtäckningen, tidspress på bygget och allt annat som dyker upp i en plåtslagares vardag finns ytterligare en utmaning. Fastigheten i etapp tre har hela 48 balkonger som följer fasaden och ska kläs in i plåt. En svår men rolig prövning!

”Jag vill bara avsluta med att om man söker en riktigt bra leverantör av plåt så ska man vända sig till Bevego! Utöver det jag nämnt tidigare är det en styrka att Bevego har flera filialer. Om något är slut i Karlstad kan de snabbt leverera mellan filialerna. På Bevego gör man allt för att lösa problem!” säger Conny.