Utökar fordonsflottan med den nya ellastbilen Elton

Utökar fordonsflottan med den nya ellastbilen Elton

På Bevego pågår ett konstant arbete med att testa och utvärdera olika typer av fossilfria bränslen, för att på bästa sätt nå målet med fossilfria inrikestransporter 2030. I slutet av 2021 kompletterades Bevegos fordonsflotta med den allra första lastbilen på el, EL-Louise. Att ha en turbil som till 100 % drivs av el levde upp till Bevegos förväntningar, och under förra veckan sattes ytterligare en ny ellastbil i drift i Örebro. För att inviga elbilen Elton bjöd filialen i Örebro in till ett välbesökt kundevent med hållbarhet som tema.

Bevego följer utvecklingen

”Just nu testar vi på Bevego olika typer av fossilfria bränslen på bred front, men i ganska liten skala. Vi vill undersöka vad som är mest gynnsamt för vår verksamhet. Tekniken utvecklas snabbt och vi vill vara med och följa utvecklingen kring de olika bränsletyperna på nära håll. Bevego vill också vara en del av utvecklingen och för oss är det viktigt att vara en kravställare mot transportleverantörerna. Genom att ställa krav på olika bränslealternativ tror vi oss kunna vara med och påverka.” säger Fredrik Leyon som är logistikchef på Bevego.

Ellastbilen som fått namnet Elton har precis satts i drift hos Bevego i Örebro.

Olika fossilfria bränsle för olika utmaningar

De olika bränsletyperna som Bevego testar har olika fördelar och fungerar bättre i vissa typer av miljöer. Fördelen med det fossilfria bränslet HVO100 är att det går att tanka i en lastbil med dieselmotor. Man behöver alltså inte investera i nya fordon. Just nu testar Bevego även det fossilfria bränslet biogas på filialerna i Trollhättan och Bäckebol. Att köpa in en ellastbil kräver däremot stora investeringar för våra transportleverantörer och är något Bevego planerar att få dem att göra undan för undan, i takt med att de traditionella lastbilarna med dieselmotorer behöver bytas ut. Till Bevegos 33 filialer runt om i Sverige finns idag totalt 36 turbilar.

Bilar som går på 100 procent el är troligtvis det allra mest miljövänliga alternativet i dagsläget, och passar bäst för kortare körsträckor. Turbilarna på Bevegofilialerna i Karlstad och Örebro sköter mycket lokal distribution och dessa kortare sträckor är ultimata för lastbilar på el. Därför var det i Karlstad som Bevegos första turbil på el implementerades under 2021, vilket BevegoNytt skrivit om här. Nu följer Örebro efter och byter ut en av sina turbilar mot en helt ny ellastbil.

Bevego i Örebro uppmärksammade den nya ellastbilen med ett kundevent den 21 april.

Ellastbilen Elton invigs i Örebro

Fredagen den 21 april invigdes Örebros nya turbil och måndagen efter driftsattes den. Bilen har fått namnet Elton och är resultatet av ett samarbete mellan Bevego i Örebro, Närkefrakt AB och Rejmes i Örebro som levererat Volvolastbilen av modell FL Electric. Närkefrakt är en av Sveriges modernaste lastbilscentraler med stort fokus på hållbarhet och står till tjänst med två turbilar inklusive chaufförer till Bevego i Örebro.

”Vi på Bevego i Örebro tycker det är jätteroligt att få arbeta med en turbil på 100% el! Vi är dessutom ett av de första företagen i Örebro att använda oss av en ellastbil, och det är alltid roligt att ligga i framkant. En av de två chaufförer vi hyr in genom Närkefrakt är Sofia, och det är hennes bil som nu byttes ut mot en elbil. Jag fick åka med när hon provkörde lastbilen, innan vi lade beställningen, och då sa hon att den största skillnaden med en ellastbil är arbetsmiljön. Det är betydligt tystare och lugnare inne i hytten när lastbilen går på el.” säger Patrik Mäkelä som är platschef i Örebro.

Närkefrakt fanns på plats under kundeventet för att svara på frågor om Elton.

Bättre batteri och fler laddare

"Eftersom vi på Närkefrakt arbetar i en bransch med stort koldioxidutsläpp vill vi göra det vi kan för att minska utsläppen. Vi har stort fokus på hållbarhet och arbetar med den moderna teknik som finns. Utvecklingen av eldrivna lastbilar har inte kommit lika lång som utvecklingen av eldrivna personbilar, men det senaste året har det hänt mycket och det är egentligen först nu som det finns bra alternativ på marknaden. Batterierna har blivit bättre och nätet med snabbladdare har hunnit byggas ut. Om en månad installerar vi en snabbladdare här hos oss så att det finns möjlighet att ladda ellastbilarna på lunchrasten.” säger Anders Natanaelsson som är säljare på Närkefrakt.

Kundevent med fokus på hållbarhet

När filialen skulle uppgradera sin fordonsflotta med en ellastbil ville Patrik och hans kollegor passa på att uppmärksamma detta. ”Eftersom vi döpt lastbilen till Elton ville vi att Elton John skulle komma hit och spela, men vi fick sänka våra ambitioner lite.” säger Patrik och skrattar. Istället anordnade de ett kundevent med utställare, lunch och aktiviteter dit de bjöd in sina kunder. Resultatet blev ett riktigt välbesökt event med över 100 deltagare. Dessutom bjöd denna aprildag på sol, klarblå himmel och 20 grader.

Under eventet visade Rejmes upp ett urval av sina transportbilar på el.

Rejmes blev inbjudna att visa upp transportbilar på el, för att visa på möjligheterna att välja en mer miljövänlig arbetsbil. De visade också upp smart inredning till bilarna vilket uppskattades av besökarna. Närkefrakt fanns på plats för att svara på frågor om Elton. De hade också med sig en kranbil för att visa upp bredden av sin verksamhet, även om denna typ av maskiner än så länge inte kan drivas på el.

Sandra Somero Meijer är hållbarhetsambassadör på filialen i Örebro och stod för eventets tipspromenad. Vid fem olika stationer fanns en fråga på temat hållbarhet. Efter att ha svarat på alla frågor belönades man med en lunch tillagad av den lokala restaurangen Svalan som också var på besök. Vinnaren av tipspromenaden och en Makita blåtandsradio blev Olle från Aquasol, stort grattis till dig!

Restaurang Svalan serverade pulled pork till lunch.

Övertygad om att nå målet

”För två år sedan när vi på Bevego satt och planerade kring transportutmaningen kändes det verkligen som en utmaning att ha fossilfria transporter år 2030. Jag trodde att det skulle bli svårt att hitta fossilfria lösningar, men nu är jag helt övertygad att vi kommer att nå i mål. Den generella bilden är att det hänt otroligt mycket på två år. Tekniken har utvecklats massor, möjligheterna är större idag och det finns lösningar som inte är allt för dyra.” säger Fredrik.

För ungefär ett år sedan började Bevego och Närkefrakt planera inköpet av en ny ellastbil till filialen i Örebro. Då tittade man på turbilens körschema och vilka behov som fanns i verksamheten. Tillsammans kom de fram till att lastbilen av modell Volvo FL Electric med en batterikapacitet på 265 kWh var det bästa alternativet. Denna lastbil har en räckvidd på ca 20 mil vilket förhoppningsvis kommer att räcka för en hel dags körningar utan att behöva laddas under lunchen.

Bevego följer utvecklingen kring ellastbilar och räknar med att batterikapaciteten kommer att utvecklas i framtiden för att klara längre sträckor på en laddning. Fler elbilar planeras inom Bevego, framför allt i storstadsregionerna. Däremot behöver det inte innebära att nya lastbilar byts ut, utan för att spara på resurserna väntar man tills ett byte ändå behöver göras.

Lastbilen Elton fungerade som både solskydd och sittplats under dagen.

Hoppas att fler följer efter

”Vi har ett jättefint samarbete med Bevego som sträcker sig minst 15 år tillbaka i tiden. Det är verkligen roligt att de är så tidiga med att satsa på en ellastbil. Jag tycker att det är stort av Bevego att de tar täten för miljön, och att de visar vägen för andra företag trots att det är en stor investering som krävs. En ellastbil kostar nästan det dubbla jämfört med en dieseldriven. Nu när Bevego visar att det är möjligt att arbeta med en lastbil på 100% el tror jag att fler företag kommer följa efter.” säger Anders på Närkefrakt.

En mindre omställning i verksamheten

Att implementera ellastbilen EL-ouise på Bevego i Karlstad under 2021 motsvarade förväntningarna med råge. Driften fungerade utmärkt, helt utan driftstörningar. Nu hoppas man på samma goda resultat i Örebro. ”Det blir en liten omställning för oss lokalt. När vi planerar rutterna behöver vi tänka till en extra gång och se till så att elen räcker hela vägen. Men jag tror inte att det ska vara några problem alls, efter ett par månader sker det nog per automatik. Förhoppningsvis faller detta väl ut!” avslutar Patrik.