Efterlängtad plåt med 50 procent mindre koldioxidutsläpp

Efterlängtad plåt med 50 procent mindre koldioxidutsläpp

Just nu letar hela branschen efter lösningar för att göra byggplåt mer hållbart och minska koldioxidutsläppen från tillverkningen. Rheinzink tar ett stort steg när de nu lanserar sin produkt prePATINA i eco zinc, ett material som innebär 50 procent lägre koldioxidutsläpp från produktionen. Kari Koskinen på Rheinzink berättar mer om de stora framstegen här.

Vind- och vattenkraft sänker koldioxidutsläppen

Rheinzink arbetar uteslutande i zink och använder sig endast av den renaste formen av metallen. Råmaterialet levereras av Boliden AB i Sverige, och det är detta samarbete som nu gjort det möjligt för Rheinzink att producera plåt med ett lägre klimatavtryck. Det som gör att man kan minska koldioxidutsläppen så mycket som 50 % är att produktionen av eco zinc drivs av vind- och vattenkraft.

Projekt: Residential Building 100Doly Skačany. PrePATINA blue-grey och prePATINA graphite-grey har kombinerats på tak och fasad.

”Vind- och vattenkraften är begränsad, och Boliden kan i dagsläget bara garantera att de förnyelsebara energikällorna räcker för att producera en viss mängd material. Tack vare ett gott samarbete får vi på Rheinzink ta del av den zink som Boliden kan producera med just vind- och vattenkraft. Eftersom tillgången är begränsad har vi valt att implementera det vi kallar för eco zinc i två av våra produkter, prePATINA blue grey och prePATINA graphite grey.” säger Kari Koskinen som är försäljningsansvarig på Rheinzink i Sverige.

En lägre smältpunkt sparar energi

Zink har dessutom egenskaper som gör att materialet redan är mer hållbart jämfört med andra metaller. Zink har en mycket låg smältpunkt och smälter redan vid 420 grader. Detta kan jämföras med stål som har en smältpunkt på över 1000 grader, och aluminium som smälter vid 650 grader. En låg smältpunkt innebär att det krävs betydligt mindre energi i tillverkningen, för att smälta och bearbeta metallen.

Redan här är zinkens påverkan på miljön mindre jämfört med liknande metaller, och att man nu kan garantera användning av förnyelsebara energikällor i produktionen är ytterligare ett steg i rätt riktning. Denna typ av framsteg gör det enklare för byggbranschen att övergå till material som är bättre för klimatet, och som samtidigt behåller sina positiva egenskaper och sin vackra estetik. Zink är dessutom ett material som är underhållsfritt och 100 % återvinningsbart.

Projekt: Private house Dom K. På tak och fasad används prePATINA graphite-grey.

Zink med en renhet på 99,995 procent

Rheinzink är ett företag som grundades i Tyskland. Idag är de verksamma i 39 länder och har runt 670 anställda. Deras produkter produceras i Tyskland och i sortimentet finns olika typer av zinkplåt, fasadsystem, taksystem och takavvattning. För att kunna tillverka de högkvalitativa produkterna krävs den renaste formen av zink. Rheinzink använder sig uteslutande av den renaste formen av zink som går att hitta, med en renhet på 99,995 %. Finzink, som Kari kallar det.

Ökad efterfrågan på eco zinc

”Många känner inte till att Rheinzink hämtar sitt material från Sverige, från Boliden. Vi köper nästan 90 % av vårt material därifrån, och råmaterialet levereras till vår fabrik som stora tackor. Boliden är än så länge det enda företaget i världen som kan leverera zink producerat med vind- och vattenkraft. Mest troligt kommer tillgängligheten att öka inom kort. Vi hoppas det, vi skulle gärna vilja kunna använda eco zinc i alla våra produkter. Nu ökar också kunskapen om hållbara material hos arkitekter, och fler och fler efterfrågar material som vår eco zinc.” säger Kari.

Rheinzink arbetar med beräkningsmodeller som presenterar produkternas koldioxidutsläpp under hela tillverkningsprocessen, framtagen av en extern part. Genom denna modell kan till exempel arkitekter och byggherrar få reda på exakt hur stort materialets påverkan varit, och hur mycket mindre utsläpp som bildats vid produktionen. För eco zinc är utsläppet under hela tillverkningsprocessen endast 1,85 kg koldioxid per kg zink, vilket motsvarar 50 % av konventionellt framtagen zink.

Projekt: Karl-Heinz Klein Sporthall. På tak och fasad används prePATINA blue-grey.

Eco zinc hos Bevego

Bevego har ett nära samarbete med Rheinzink, och lagerhåller och distribuerar deras produkter i Sverige. Precis som tidigare lagerhålls prePATINA blue grey och prePATINA graphite grey hos Bevego. Skillnaden är att de nu är tillverkade av unik eco zink, och att du nu bidrar till ett minskat klimatavtryck när du väljer att handla prePATINA genom Bevego. Ett spännande projekt där Bevego levererat prePATINA blue grey är Prästhöjden i Borås. Prästhöjden innefattar 92 hyresrätter ritade av Magnus Almung, arkitekt på Tengbom. Ett projekt att titta närmare på om du är nyfiken på prePATINA blue grey, i eco zinc.

Du är varmt välkommen att ta kontakt med din närmaste Bevegofilial om du har frågor och funderingar kring Rheinzink och eco zinc.

Vi är ett av landets ledande grossist- och handelsföretag inom byggplåt, teknisk isolering och ventilation. Bland våra kunder anses vi vara en tillförlitlig leverantör med gott rykte, något vi är mycket stolta över och jobbar hårt för. Vi kavlar gärna upp ärmarna och ser till att vårt sortiment ständigt uppdateras, att vår kvalité är den högsta och våra medarbetare de mest kompetenta.