A.P.C öppnar i Bibliotekstan

A.P.C öppnar i Bibliotekstan

Vi välkomnar franska A.P.C som under hösten 2023 kommer öppna sin första konceptbutik i Sverige. Adressen blir Jakobsbergsgatan 4 i Bibliotekstan och därmed är ytterligare en hyresgäst signad till Vildmannen 7, den snart återuppbyggda fastigheten i hörnet av Jakobsbergsgatan och Biblioteksgatan.

A.P.C är ett franskt varumärke som grundades 1987 av Jean Touitou och växte fram som en motreaktion mot det nonchalanta och skrytsamma sätt som då präglade Parismodet. De gör kläder, jeans och accessoarer för både män och kvinnor där stilen är minimalistisk och klassiskt avslappnad med material av hög kvalitet. A.P.C. är en förkortning för "Atelier de Production et de Création" som står för produktion, hantverk och kreativitet vilket har blivit varumärkes ledord, mest kända är A.P.C för sina jeans av japansk rådenim.

Det anrika huset mitt på Biblioteksgatan, Vildmannen 7, har sedan branden 2017 genomgått en komplicerad men varsam återuppbyggnad och restaurering. Fasaden i gatunivå kommer att återfå sin ursprungliga stenfasad efter att en gammal pågjuten sockel från 30-talet tagits bort. Butikslokalerna blir moderna, ljusa och flexibla. A.P.C’s nya butik kommer vara ca 100 kvm stor och i och med att varumärket öppnar sin första fristående butik i Sverige stärker Bibliotekstan sitt utbud av internationella varumärken för den modemedvetna publiken.

Det är med stor glädje vi välkomnar modevarumärket A.P.C. till Bibliotekstan. A.P.C. blir med sina stilsäkra kollektioner och avskalade estetik ett välkommet tillskott i vår fortsatta utveckling av Bibliotekstan.”, säger Emanuel Westin, chef affärsutveckling butik på Hufvudstaden.