Bibliotekstan presenterar: ”Ett bibliotek av smaker”

Bibliotekstan presenterar: ”Ett bibliotek av smaker”

Under två veckor i maj kan du njuta av unika smak- och dryckesupplevelser från världens alla hörn i Bibliotekstan.

Bibliotekstan bjuder under v. 19-20 in besökare under temat Ett bibliotek av smaker. Ta del av unika smakupplevelser och aktiviteter; till exempel ges du möjligheten att prova den svenska köttbullen i nya tolkningar av områdets restauranger. Eller varför inte strosa längs med Biblioteksgatan då restaurangerna flyttar ut på gatan och skapar en minimarket, detta sker den 18-21 maj.

- ”Bibliotekstan är mycket stolta över sitt unika mat- och dryckesutbud och vi ser fram emot att tillsammans med våra aktörer i området bjuda in trogna och nya gäster att uppleva vårt ’bibliotek av smaker’. Nu efter coronapandemin är man som besökare extra sugen på upplevelser och nya smaker så det är jätteroligt att lägga extra fokus på mötesplatsen Bibliotekstan”, säger Josefin Alteby, projektledare marknad Bibliotekstan, Hufvudstaden.

Köttbullevecka

Ett bibliotek av smaker inleds med en Köttbullevecka, där restaurangbesökare kan äta sig igenom allt från ikoniska klassiker så som Prinsens traditionella köttbullar till nytänkande tolkningar i asiatisk tappning hos Misshumasshu. Då det är en maträtt som även ligger det italienska köket varmt om hjärtat får italienska köttbullar hos Eataly inte heller missas. Under veckan gör bland annat den folkkäre kocken Erik Videgård ett gästspel på Vau de Ville och serverar sitt recept på den klassiska köttbullen.

Cocktails & Snacks

Under både v.19-20 bjuder Bibliotekstans restauranger in till sitt AW-koncept Cocktails & Snacks. Från onsdag till fredag varje vecka kan besökare ta del av specialerbjudanden på allt från drinkar, champagne och passande tilltugg.

Det Stora Kokboksutbytet

Vi hyllar kokboken och låter inspirationen flöda i Birger Jarlspassagen. Här kan du lämna en kokbok du inte längre använder, och få något nytt i utbyte som passar ditt kök. Perfekt för alla matkonnässörer. Bokhyllan ställs under dessa två veckor ut vid ingången mot Smålandsgatan.

Minimarket

Den 18-21 maj under aktiveringens andra vecka blommar en minimarknad upp längs med Bibliotekstan där smakfulla råvaror står i fokus. Sväng förbi på ett ostron utanför Pas D’art eller köp med dig ett knippe primörer från Eataly för hemmalagning. De som har tiden kan även flanera bland italienska smakligheter på Eatalys Italian Fair som börjar samma dag.

För mer information kring vilka restauranger som deltar gå in på bibliotekstan.se

Kontaktperson: