Galleristen Jonas Kleerup öppnar "Villa" - en pop-up butik i Bibliotekstan.

Galleristen Jonas Kleerup öppnar "Villa" - en pop-up butik i Bibliotekstan.

Lördag den 2 oktober öppnar en ny pop-up butik, Villa, på Biblioteksgatan 10. Villa är inte ett galleri utan snarare en konsthandel i dess ursprungliga mening. Här visas allt från unika verk till limiterade upplagor av screentryck och fotografier, högt och lågt, etablerade konstnärer visas bredvid okända, nya förmågor. Fokus ligger på samtidskonst från Europa blandat med inköp från Brooklyn´s konstscen och konceptuell konst från Tokyos grafiska formgivare.

Idén med Villa är att leverera konst till en ny publik, bryta mark och skapa ett intresse för konst. Placeringen i Bibliotekstan är strategisk och tänkt att integreras med modeutbudet i området. Till skillnad från att kunden letar upp konst på olika gallerier tillhandahåller Villa ett brett utbud av samtidskonst på en och samma plats där det finns en köpstark publik. Det är denna publik Villa vill lära känna och uppmärksamma.

- Tanken är att skapa ett intresse för konst som något spännande och tillgängligt. Vi vill skapa möjligheterna för ett nytt klientel av konstköpare. Från förstagångsköpare till konstsamlare med ett utbud som sträcker sig från tusenlappen och uppåt, säger gallerist Jonas Kleerup.

Villa ska vara en konsthandel i modern tappning som både är kommersiell men samtidigt förmedla det som är unikt, personligt och värdefullt. Konceptet Villa är framtaget av galleristen Jonas Kleerup tillsammans med designbyrån Kurppa PHA och Boys Don´t Cry.

- Att visa konst tillsammans med modeutbudet är helt i linje med utvecklingen av Bibliotekstan som ett av Stockholms starkaste shoppingområden, säger Henrik Egnell, chef affärsutveckling butik på Hufvudstaden.

Villa                                                                                                                                                                                                        Biblioteksgatan 10, Stockholm

Öppet varje dag 2 oktober-23 oktober

Måndag-Fredag kl. 12-20

Lördag-Söndag kl. 12-18