New kid on the block - En bit av New York i Stockholm.

New kid on the block - En bit av New York i Stockholm.

Äntligen! Nu öppnar flaggskeppsbutiken med Marc by Marc Jacobs i Bibliotekstan. Torsdagen den 23 september öppnar butiken på Smålandsgatan 10, mittemot restaurang KB. Invigningen sker i närvaro av Marc Jacobs VD, medgrundare och parhäst Robert Duffy.

Den 23 september slår dörrarna upp till Bibliotekstans efterlängtade nytillskott; en flaggskeppsbutik för

Marc by Marc Jacobs. Den 200 kvadratmeter stora butikslokalen på Smålandsgatan 10, mittemot restaurang KB, kommer att rymma dam- och herrkollektionen, de typiska accessoarerna tillsammans med skor, väskor och parfym. Modeikonen Marc Jacob startade sitt ready to wear-märke år 2001 som ett lite yngre koncept till det mer vuxna och sofistikerade Marc Jacobs Collection.

– Marc by Marc Jacobs kommunicerar med många olika sorters människor. Kläderna ska bäras på ett skönt, lekfullt sätt och vi erbjuder massor av produkter runt omkring att kombinera med. Det gör att kunder finns i alla åldrar, från 15 till 85, säger Marise Østergaard som tillsammans med sin man Nikolaj öppnar butiken i Stockholm.

Bakom satsningen i Stockholm står danska paret Marise och Nikolaj i samarbete med Hufvudstaden. Marise och Nikolaj öppnade Europas första MMJ-butik i Köpenhamn för tre år sedan och fortsätter nu med butik i Stockholm. För fastighetsbolaget Hufvudstaden är lanseringen ett viktigt steg i arbetet med att tydliggöra Bibliotekstan som ett levande modeepicentrum i Stockholm.

– Etableringen av Marc by Marc Jacobs-butiken ligger helt i linje med vår strategi för området Bibliotekstan och vi är mycket stolta och glada över att kunna erbjuda lokaler i bästa lägen, säger Henrik Egnell Chef för affärsutveckling.

Butiken är ritad av Stefan Jaklitsch som inreder företagets samtliga butiker världen över. Butikslokalen har en ruff New York-känsla med synliga rör- och fläktsystem i taket och ateljéfönster. Den för varumärket signifikativa blåa färgen ”Marc blue” upprepas på väggar, golv och specialritade möbler. New York-känslan beskriver tydligt märkets själ.

Till butiksöppningen kommer Robert Duffy, Marc Jacobs VD och medgrundare, att näravara. Marc Jacobs och Robert Duffy har sedan starten gått från att vara uppstickande rebeller på den amerikanska modescenen, till att idag vara ett ledande globalt modeimperium. Robert Duffy, mannen som sett till att skapa företaget Marc Jacobs, är en karismatisk, välkänd profil inom såväl näringslivet som modebranschen i USA.

Pressbilder från butiken kommer att finnas att ladda ner från onsdag 22 september.

För mer information vänligen kontakta:

Louise Kihlberg, PR-ansvarig Bibliotekstan, tel. 08-762 90 86

Henrik Egnell, Chef affärsutveckling butik på Hufvudstaden, tel 08-762 9058