POPSWAP LANSERAR POPSWAP GREEN FRIDAY I BIBLIOTEKSTAN

POPSWAP LANSERAR POPSWAP GREEN FRIDAY I BIBLIOTEKSTAN

Under helgen den 25-27 november lanserar Popswap initiativet POPSWAP GREEN FRIDAY på Norrlandsgatan 8 i Bibliotekstan. Under dagarna tre bjuds allmänheten in till ett swapping-event för att byta kläder med varandra.

Popswap vill få fler människor att förlänga livet på sina kläder genom att byta plagg - swappa - med varandra, som ett miljösmart alternativ till att köpa nytt. Inför Green Friday laddar besökare själva upp bilder på kläder de kan tänka sig att byta i Popswap-appen. För varje plagg som lämnas in kan man sedan välja ut ett nytt. I samband med initiativet kommer ett antal föreläsningar som syftar till att sprida klimatfakta, kunskap och inspiration kopplat till hållbart mode, att äga rum.

- ”Vi måste förändra traditionella konsumtionsmönster och ändra inlärda vanor. Popswap vill ändra på hur vi förhåller oss till mode nu och i framtiden”, säger Lin Kowalska, grundare Popswap.

För att bidra till alternativa sätt att konsumera kläder har även varumärken som Acne Studios, Ida Sjöstedt och Stylein bidragit med befintliga plagg från tidigare säsonger till POPSWAP GREEN FRIDAY. Kläder från varumärken och influencers som vill vara en del av den nödvändiga förändringen finns uppladdade, liksom övriga plagg, i Popswaps nya Green Friday-konto i appen. Appen laddar du enkelt ner där appar finns.

Bibliotekstan är Stockholms självklara shoppingdestination och ett område där mode och accessoarer blandas med restauranger, caféer och spännande butiker. Målet är att Bibliotekstan ska vara Skandinaviens bästa shoppingområde. Att samarbeta kring initiativ som detta ger Bibliotekstan möjlighet att låta kvalitetsprodukter få ett andra liv och förgylla någon ny ägares garderob.

- ”Vi är jätteglada att få göra detta roliga men också viktiga initiativ tillsammans med Popswap. Syftet med en POPSWAP GREEN FRIDAY är i första hand att öka medvetenheten om ansvarsfull och hållbar shopping bland våra besökare. Att någon kan komma att glädjas åt att återanvända ett plagg eller en väska som inte kommit till användning är ett steg i rätt riktning mot en hållbar modebransch”,säger Josefin Alteby, projektledare marknad & PR Bibliotekstan.

POPSWAP GREEN FRIDAY, 25-27 november på Norrlandsgatan 8. Öppettider tors-fre 10-18 lör 10-16.

Onlineshopping under Black Friday 2021 förväntas att släppa ut över 429 000 ton koldioxid i vår atmosfär. Det motsvarar 435 tur och retur flyg London-New York. Det går att möta behovet av en konstant uppdaterad garderob utan att skada planeten. Genom att presentera nya, alternativa sätt att förnya sin garderob på, hoppas Popswap inspirera till att vara en del av framtidens sätt att konsumera mode. https://www.money.co.uk/guides/dirty-delivery-report-2020

Läs mer här:

Lin Kowalska, grundare Popswap.

Tlf: 070-7965596 Epost: lin.kowalska@popswap.app