Whyred öppnar ny flaggskeppsbutik i Stockholm

Whyreds nya flaggskeppsbutik ligger, liksom den förra, i den attraktiva Bibliotekstan, ett levande modeepicentrum i centrala Stockholm. Lokalen har tidigare inhyst det anrika skrädderiet Götrich. Butiken, som blir Whyreds största hittills, kommer utöver kollektionerna även ge plats åt såväl konstutställningar som evenemang för att tydliggöra arvet i den nutida musiken och tydliggöra grundpelarna i Whyreds filosofi, skrädderiet, konsten och musiken.

”Det känns väldigt roligt att få skapa Whyreds värld i denna fantastiska lokal. Genom att behålla dess ursprung från tidigt 1900-tal och ta fram det gamla golvet i röd borghamnskalksten, samtidigt som vi ger plats för konst på väggarna skapar vi en unik miljö för våra plagg,” säger Roland Hjort, chefs­designer på Whyred.

Bakom inredningen till den nya butiken står återigen arkitekt Joakim Leufstadius på Imanna arkitekter. Den nya butiken på 340 kvadratmeter präglas av spännande kontraster där bland annat det hundra år gamla kalkstensgolvet möter ett putsat betonggolv. Interiören återspeglar Whyreds övriga butiker i dess visuella karaktär. Detaljer så som kubistiskt formade hyllor av handmålat vitt trä och polerad mässing är återkommande inslag.

”I utformningen av den nya butiken har det varit viktigt att skapa en miljö som låter Whyred komma fram. En utställningsyta och ett rum för förändring,” säger Joakim Leufstadius på Imanna arkitekter.

Med den nya flaggskeppsbutiken har Whyred totalt nio butiker, utöver i Stockholm bland annat i Malmö, Göteborg och Köpenhamn.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Johan Larsson, VD Whyred, tel 070-559 00 69, e-post: johan.larsson@whyred.com

Ellen Dixdotter, Patriksson Communication, tel 08-528 019 73, e-post: ellen@patrikssonpr.com