Oorlog, Theater Artemis,  juryvald internationell föreställning bibu 2018
Oorlog, Theater Artemis, juryvald internationell föreställning bibu 2018

Internationell scenkonst under bibu 2018

Under bibu 2018 presenteras tre internationella produktioner. Urvalet innehåller scenkonst som sällan visas på svenska scener och ger bibus besökare en unik möjlighet att se scenkonst för barn och unga från andra länder.

De inbjudna föreställningarna är:
De Passant med Laika från Belgien, dansteater, från 6 år.
Oorlog med Theater Artemis från Nederländerna, teater, från 6 år.
Konferenz der wesentlichen Dinge med Pulk Fiktion från Tyskland, interaktiv teater, från 12 år.

Det internationella urvalet sätts samman av ett internationellt råd, som genom sina arbeten och nätverk har bra överblick och ser många internationella produktioner runt om i världen. Det internationella rådet till bibu 2018 består av: Anna Efraimsson, lektor i koreografi DOCH, curator och producent, Bengt Andersson, konstnärlig ledare barn och unga Riksteatern, Josefin Rosales, VD Follow the Rabbit

Hela programmet för 2018 års upplaga av bibu – nationell scenkonstbiennal för barn och unga - är nu släppt. Biennalen äger rum i Helsingborg 16-19 maj.
Under dessa dagar möts scenkonstbranschen från Sverige och andra länder i Helsingborg. Även allmänheten bjuds in till att se de juryutvalda föreställningarna.

104 föreställningar, 23 produktioner, 34 seminarier, sex workshops, mingel, nätverksmöten, speed-dating, audition med mera sker på ett flertal olika platser i staden.

Sedan tidigare är det klart vilka svenska produktioner som kommer att visas under bibu 2018, bland annat för de allra yngsta Myriader av världar, Unga på Operan/Kungliga operan och Masthuggsteaterns Signalisterna. För de äldre barnen presenteras bland annat Teater Tribunalens dockföreställning Mamman, i regi av Erik Holmström samt musikalen åååå snälla följ <3<3<3 med från Riksteatern.

Se hela juryurvalet på
 bibu.se/juryns-urval

Seminarierna som presenteras på bibu har både bredd och spets, här är några exempel på ämnen:

Generation Z - hur kan vi förstå unga idag utan att lägga våra värderingar på dem?
Medverkande: Elza Dunkers, internetforskare och docent i pedagogiskt arbete Umeå Universitet, Maria Karlsson Thörnqvist, projektledare SVT Projekt Z.

Cx4: Clowns, Common misunderstandings, Colonialism and Children
Vem får sparka på vem? Vilken roll spelar kön och hudfärg? Vem är rädd för clowner? Vilka fallgropar finns för den blivande clownen? Medverkande: Rupesh Tillu (Indien) och Nalle Laanela (Sverige)

Collaborative Theatre & Participation as Citizen Voice Amplifiers for Social Transformation
Föreläsning med Nabeel Petersen (Sydafrika)

Barn som material - etik och konstnärliga val i dokumentärt baserad scenkonst
Medverkande Marie Parker Shaw, regissör och konstnärlig ledare Månteatern, Johanna Larsson, regissör, Ylva Mårtens, journalist, Ulf Stenberg, regissör och konstnärlig ledare Teater Fryshuset

Kritiksamtal med Svenska teaterkritikers förening
Panelsamtal kring vilka utmaningar nya former, uttryck och arbetssätt innebär för scenkonstkritiker och kulturredaktioner.
Medverkande: Kristina Lindquist, kritiker och vikarierande scenkonstredaktör, Dagens Nyheter, Gunilla Brodrej, kritiker och scenkonstredaktör Expressen, Ulrika Stahre, kritiker och konstredaktör Aftonbladet, Theresa Benér, teaterkritiker och kulturskribent, Svenska Dagbladet och Dixikon samt moderator Karin Helander, kritiker Svenska Dagbladet.

Se hela programmet på bibu.se/program

För pressackreditering, maila info@bibu.se