Sverigepremiär för ny miljövänlig impregneringsprodukt på möbelmässan 2013

UMEÅ

Företaget SurfaceScreen, som nyligen startat upp sin verksamhet på företagsinkubatorn BIC Factory, lanserar i dagarna en ny miljövänlig impregneringsspray för skydd av textiler. Det faktum att impregneringsprodukter ofta förknippas med starka kemikalier och vanligtvis innehåller miljö- och brandfarliga ämnen är något som Umeåföretaget vill ändra på. Nu lanserar SurfaceScreen en helt ny miljömärkt och mild impregneringsspray som skyddar alla typer av textiler från vätska, märken och fläckar. Det är en doftfri spray som behåller textilens egenskaper - som varken påverkar utseendet, texturen, andningsförmågan eller färgen på det behandlade plagget. Sprayen är dessutom vattenbaserad, fri från lösningsmedel och ekologiskt nedbrytbar.

”Många människor efterfrågar en impregnering som inte kräver att man vädrar efter användning. Vi ville därför utmana övriga aktörer på marknaden och göra en mer miljö- och hälsovänlig produkt”, berättar Markus Brattfeldt, VD SurfaceScreen.

Lanseringen sker i samband med möbelmässan i Stockholm den 5-9 februari där representanter från företaget finns på plats för att presentera produkten för potentiella återförsäljare så som möbelföretag samt för övriga besökare. Förutom möbelbranschen ser SurfaceScreen även en stor potential i att så småningom även nischa sig mot klädbutiker.

”Inom textilbranschen finns många fläckborttagningsmedel som kan användas efter att fläckar redan uppkommit, men vår produkt gör det möjligt att skydda textiler i förebyggande syfte. Vi drömmer om att skapa ett nytt segment inom möbel- och klädbranschen för att skydda kläder och textiler innan skadan är skedd”, förklarar Markus Brattfeldt.

Genom att använda produkten utvecklas ett osynligt skyddande skikt på textilens fiber som i sin tur stöter bort vätskor vid kontakt. Vare sig det gäller rött vin eller kaffe så lyckas det inte tränga igenom fibrerna och på så vis hålls tyget fritt från fläckar. Eventuell kvarvarande vätska tas bort med en fuktig trasa utan att skada tyget. Lanseringen på möbelmässan innebär startskottet för en etablering på den nordiska marknaden, då produkten tidigare enbart funnits till försäljning i Australien.

”Vi kommer starta försäljningen i Sverige och Finland, men vi sneglar även mot Norge och Danmark och målet är att finnas över större delen av Europa. Vår vision är att leverera produkter som är nästa generations skydd för textiler. Vi har bakomliggande produkter som är färdiga med lika imponerande effekter som vi kommer släppa framöver. Man kan säga att de förödande vinfläckarnas dagar är över”, säger Markus Brattfeldt.

För mer information kontakta Markus Brattfeldt, VD SurfaceScreen på mobil: 070-297 32 08