ATT FÖRBEREDA SHOPPING AV BALKLÄNNING

Så det är dags för dig att gå på en mycket förväntad shoppingtur för en balklänning! Att shoppa inför balen är spännande och det är inget att frukta. Vi har tagit fram några hjälpsamma tips från våra favoritkunder som kan hjälpa dig förbereda dig inför nästa shoppingtur.

Först och främst behöver du grundläggande kunskap om material i balklänningar.

Satin: Den ultimata glansen kommer från satin. Det är ett tungt material med glansig yta som tillverkas när material som silke, nylon eller polyester vävs ihop.

Charmeuse: Det här är ett material med satinliknande yta som är glansigt och reflektivt, men lättare och mjukare än äkta silke. Charmeuse brukar sitta åt runt kroppen, så var beredd på att visa upp din kropp!

Tyll: Om klänningen har en full och puffig kjol är den med största sannolikhet gjort i tyll. Materialet ser ut som nät och är ofta gjort i silke, nylon eller rayon. Om du vill känna dig som en prinsessa kan du definitivt satsa på tyll!

Chiffong: Det här är ett transparent material som används i flera lager för att skapa en böljande effekt. Chiffong ser mjukt och delikat ut, och är ofta gjort i silke och rayon.

Jersey: Jersey är ett lätt material som är mycket elastiskt. Det är gjort i en kombination av ylle, bomull och syntetiska fibrer. Det anses vara ett bra material i klänningar eftersom det är stretchigt och smickrar alla kroppstyper.

Organza: Det här materialet ser ut som, och känns som, en kombination av chiffong och tyll. Det är skirt och glansigt som chiffong, men är lite strävare och påminner om tyll. Organza används främst som övre lager, kjolar och ärmar på klänningar.

Polyester: Polyester är ett konstgjort material som hanterar rynkor och färg bättre än naturliga material. Det känns mindre naturligt än andra material, men det kan blandas med andra material för att få fram ett annorlunda utseende.

Taft: En skarp och samtidigt mjuk stil är vad taft är till för. Det är ett exklusivt material där silke och syntetiska fibrer vävs ihop, vilket är perfekt för balklänningar.

Fundera på vilken stil du är ute efter. Du behöver läsa på lite om saken innan du ska handla, och det kommer hjälpa dig i din jakt på den perfekta klänningen. Skriv ut bilder eller skapa en anslagstavla på Pinterest, där du sparar dina drömklänningar. Om du visar tavlan för butikspersonalen kan de ta fram den sortens klänningar, och liknande stilar som du själv kanske inte har tänkt på. Det gör inget om du inte vet vad du gillar. Butikspersonalen är mycket duktig och kan hjälpa dig hitta en stil som smickrar din kroppsform och framhäver din personlighet.

Ha en god uppfattning om din budget, så att det inte blir en katastrof. Var realistisk och ärlig när du fastslår en budget för balklänningen. Det finns tusentals vackra klänningar som passar alla prisklasser. Om en familjemedlem betalar för klänningen behöver du diskutera budgeten med personen innan du ger dig ut för att handla. I Sverige är det ganska populärt att handla balklänningar på internet, till exempel från Vogeni.se eller Nelly.com. Det finns tusentals stilfulla klänningar, till riktigt bra priser, att välja mellan.

Kom ihåg att storleken inte behöver spela någon roll! Försök att inte bli ledsen om du behöver byta storlek. Kom ihåg att varje designer använder olika storlekstabeller för sina kläder, och storlekstabellerna kan skilja sig drastiskt från dina vanliga kläder. Om du har XS i jeans kanske du har S eller M i en klänning, beroende på stilen eller materialet. Kom ihåg att storleken bara är en siffra. Låt det inte förstöra ditt humör och din shoppingresa.

Att ta hand om dig själv är extra viktigt när du ska handla klänning. Om du är fräsch och har på dig mascara eller läppglans har du bättre chans att få en bra shoppingtur än någon som precis verkar ha rullat ur sängen! Du vill känna dig så självsäker som möjligt när du provar klänningar. Ät en lätt måltid i god tid, och drick tillräckligt med vatten. Att prova klänningar kan vara tidskrävande och utmattande. Bespara dig själv trötthet och gör allt du kan för att maximera energin medan du provar klänningar.

Ha ett öppet sinne. Det är vanligt att man har en exakt klänning i åtanke, och inte bryr sig om att prova andra stilar. Vi rekommenderar att du provar olika stilar, även om de inte är vad du föreställt dig. En erfaren säljare kommer kunna ta fram klänningar som baseras på din personlighet, som du definitivt borde prova. Kom ihåg att de klänningar du hittat online kan se mycket annorlunda ut i verkligheten. Var inte rädd för att våga prova nya saker. Du kanske själv blir förvånad över ditt slutgiltiga val!

Ta med dig ett gott sällskap när du handlar balklänning. Alldeles för många personer kan leda till många olika åsikter, vilket kan göra dig trött och stressad. Vi rekommenderar att du tar med en eller två nära vänner eller familjemedlemmar. Bjud in personer som du vet kan ge dig stöd och positiv feedback om det du provar.

Kom ihåg att ha tålamod och att ha kul när du handlar balklänning. I slutändan, när du har hittat en stil du verkligen gillar, är det sista steget att avgöra huruvida du vill ha en standardstorlek eller en skräddarsydd klänning. Alla onlinebutiker i Sverige erbjuder inte många alternativ, som att ändra färg eller delar av designen, men hos Vogeni.se kan du alltid be säljaren skräddarsy klänningen och få din dröm att bli sann. Det borde bli en rolig och spännande upplevelse, så ha så kul och lycka till med shoppingen!