Folkbildarforum 27 april tar det digitala mötet till nya nivåer

På grund av Coronapandemin valde Bildningsförbundet hösten 2020 att flytta fram Folkbildarforum till den 27 april 2021 med temat Klokhet & Kunskap. Då tyckte vi att vi tog i när vi sa att vi flyttar den till den 27 april. Nu är vi där och det är ett faktum att Folkbildarforum den 27 april inte kommer kunna genomföras fysiskt.

Vi kommer genomföra den digitalt och vi är stolta att berätta att vi kommer genomföra konferens i en 3D-värld där vi bygger upp Konsert & Kongress lokaler Cruzellhallen och Marmorfoajen i VR-miljö tillsammans med Konsert & Kongress och AroundTheCorner.

Alexander Ankarberg (som bland annat skapat scenografin för Melodifestivalen, Tillsammans mot cancer och Diabetesgalan) hjälper oss att skapa en fantastisk scenografi för den digitala miljön som vi ska mötas i. Detta betyder att de som deltar kommer se alla andra deltagare framför er, som avatarer, och man kommer uppleva scenen och omgivningen i 3D-känsla.

• När det blev ett faktum att vi inte kan genomföra konferens fysiskt så kändes det viktigt att vi gjorde något annat än ännu ett webbinarium i zoom eller dylikt. Folkbildarforum har genomförts fysiskt i Cruzellhallen på Konsert & Kongress många år och det är en uppskattad miljö,  säger Peter Frejhagen, kanslichef på Bildningsförbundet Östergötland

• Vi gjorde vår hemläxa och bestämde att Bildningsförbundet Östergötland antar utmaningen att ta, tillsammans med Alexander Ankarberg ta det digitala mötet till en ny miljö, fortsätter Peter Frejhagen, kanslichef på Bildningsförbundet Östergötland

Konferensen har flera forskare som talar, som avatarer, kring temat Klokhet & Kunskap och vi har Bob Hansson som samtalar kring sanning och Robert Fux, i egenskap av ”Artist in Residence” på Vara Konserthus, ger oss ett samtal om ”Folkbildning i lösögonfransar” helt som avatar och kanske en preview av föreställningen som har premiär i november. Dessutom kommer Jerry Adbo & Eido al Fakir mfl att underhålla oss på länk in i mötet

• Det är ett gediget program för dagen och VR-miljön fungerar lika bra med VR-glasögon som framför datorskärmen så alla kan delta på lika villkor. Anna Lindman modererar dagen och bjuder upp forskare och underhållare på scen att ge sitt allt i denna nya miljö och det ska bli så spännande att se hur allt faller på plats, avslutar Peter Frejhagen.