Pressmeddelande -

Klimatforskare och pilgrimsvandrare direkt från COP26 med på Folkbildarforum 9 november

Bildningsförbundet Östergötland presentar Folkbildarforum 2021 på Linköping Konsert & Kongress. Vad kan folkbildningen lära av aktivister och hur kan den vara en drivkraft för transformationen av samhället? Den 9 november är det dags för Folkbildarforum med tema ”Hållbarhet & Handlingskraft” och ämnet är högaktuellt då COP26 samtidigt pågår i Glasgow.

• Med oss på länk kommer vi ha Annika Spalde, diakon i Svenska Kyrkan, som vandrat hela vägen från Vadstena till Glasgow med Pilgrims Walk for Future lyfter den existentiella delen av omställningen och ger en unik inblick i COP26, säger moderator Johanna Stål och fortsätter.
  • På plats finns även Björn-Ola Linnér, klimatpolitikforskare och professor vid Linköpings Universitet, som berättar om sin upplevelse av COP26 och om folkbildningens roll i transformationen till ett mer hållbart samhälle, säger Johanna Stål
  • Vi kommer dessutom att träffa två framgångsrika miljöinfluencers och aktivister, Maria Soxbo från Klimatklubben och Ahmed Al-Quassam som är påverkansansvarig på Friluftsfrämjandet och grundare av Miljöpodden - Sveriges första podd om miljöfrågor. De kommer berätta om vad folkbildningen kan lära av de nya aktivisterna, säger Johanna Stål

Temat för dagen ”Hållbarhet och handlingskraft” ger en omfattande inblick av ämnet hållbarhet genom att inkludera hela fyra dimensioner: den ekologiska, den sociala, den ekonomiska men även den existentiella.

• Undertexten för oss som folkbildare blir att "vi ska tänka hållbarhet över tid" och att "genom bildning skapa handlingskraft nu", säger kanslichef Peter Frejhagen.

Utöver nämnda föreläsare kommer även Tove Ahlström, VD för tankesmedjan Global Utmaning, och Gittan Frejhagen, initiativtagare av Gretas Gamlingar, berätta om deras arbete samt ett flertal kulturaktörer förgyller dagen. Dessutom deltar ensemblen från "Kairos – nu är den rätta tiden!" under ledning av Titti Knutsson och forskarna Cecilia Enberg och Ola Uhrqvist som berättar om deras arbete med Lärande för hållbar utveckling vid Linköpings universitet.

Johanna Stål är moderator för dagen och är journalist, författar och folkbildare som också håller i ett pass om trender kring hållbarhet just nu.

Media är välkomna att delta under hela konferensen. För frågor om intervjuer eller pressackreditering kontakta Peter Frejhagen.