Mia & Sara leder vår Poddcast FolkbildarSalongen

Bildningsförbundet Östergötland vill uppmärksamma folkbildningen i Östergötland och dess betydelse för samhället och individen. Vi har därför startat en podd där frågor som rör folkbildningen diskuteras med folkbildare verksamma här. Podden går under namnet FolkbildarSalongen.

• Bildningsförbundet, tillsammans med studieförbund och folkhögskolor, vill att folkbildningen uppmärksammas tydligare och uppskattas för den roll den spelar för samhällsbyggandet, säger Peter Frejhagen på Bildningsförbundet Östergötland

Journalisterna Mia Karlsvärd och Sara Anderberg har sedan sommaren åtagit sig att leda de samtal som förs i podden. Planen är att det blir ett avsnitt per månad och Mia och Sara vill inte bara prata om folkbildning i största allmänhet utan också utmana de utövare som driver folkbildning i Östergötland. Vad gör dessa för att folkbildningen ska vara relevant i ett modernt samhälle?

• Drivkraften för oss är ett genuint intresse för folkbildning och en vilja att uppmärksamma folkbildningen och locka fler till densamma, säger journalisten Mia Karlsvärd.

Varje avsnitt har ett tema och det första som Mia & Sara leder har temat "Demokrati". Kommande avsnitten har teman, utifrån folkbildningens perspektiv, som "politik" och "kultur" eller frågeställningar som till exempel "vad folkbildningen betytt för individen?".

Lyssna på första avsnittet som Mia & Sara leder via länken nedan.

Mia Karlsvärd
mia@miakarlsvard.com