Bilia utökar antalet varumärken med Volkswagen, Audi, Skoda, Seat och Cupra genom ett förvärv i Sverige

Bilia har träffat avtal om att förvärva Söderbergs Personbilar i Norrköping AB. Verksamheten bedrivs i sju anläggningar belägna i Norrköping och Nyköping. Söderbergs Personbilar i Norrköping AB är en återförsäljare av Volkswagen, Audi, Skoda, Seat och Cupra personbilar samt Volkswagen transportbilar med tillhörande försäljning av begagnade bilar och serviceverksamhet.

Avtalet är villkorat ett godkännande från den svenska konkurrensmyndigheten och due diligence. Tillträdet förväntas ske den 15 december 2022.

Under verksamhetsåret 2021 uppgick Söderbergs Personbilar i Norrköping AB:s omsättning till cirka 1 Mdkr, med en operativ rörelsemarginal om 3,3 procent. Antalet anställda var 210 personer vid utgången av 2021. Verksamhetens sysselsatta kapital plus avtalade övervärden uppgår till cirka 300 Mkr.

Per Avander, Bilia AB, VD och koncernchef, kommenterar:
”Jag är mycket glad och stolt över att Bilia får förmånen att arbeta med Volkswagengruppens varumärken. Vi välkomnar Volkswagen, Audi, Skoda, Seat och Cupra till Biliafamiljen och ser dem som ett utmärkt komplement till vår redan högkvalitativa bilvarumärkesportfölj.”

Claes Jerveland, Volkswagen Group Sverige AB, President och CEO, kommenterar:
”Vi välkomnar Bilia som partner i Södermanland och Östergötland samtidigt som vi tackar familjen Bergström, ägare av Söderbergs Personbilar för ett långt och mycket bra samarbete. Nu ser vi fram emot att se hur Bilia, som vi redan känner som ägare av Porsche Center Malmö och Helsingborg, tillsammans med personalen utvecklar affären i Södermanland och Östergötland vidare. Samtidigt som vi ställer om mot elektrifiering, uppkopplade bilar och digitala processer så är det lokala kundbemötandet fortfarande vårt viktigaste fokus.”

Christer Bergström, Bergström Invest i Nyköping AB, ägare till Söderbergs Personbilar i Norrköping AB, kommenterar:
”Vi inom familjen Bergström är stolta över att Bilia visat ett starkt intresse för vår verksamhet. Vi känner ett stort ansvar mot våra anställda, företagets kunder och partners och det är därmed viktigt att en framgångsrik, seriös och långsiktig ägare som Bilia vill fortsätta utveckla vår verksamhet. Det känns därför extra tillfredsställande med det avtal som vi nu har tecknat och jag är övertygad om att det ger verksamheten de bästa förutsättningar för framtiden.”

Göteborg den 15 september 2022

Carl Fredrik Ewetz, Investor Relations, 010-497 07 73, carl.fredrik.ewetz@bilia.se
Per Avander, VD och koncernchef, 010-497 70 00, per.avander@bilia.se
Kristina Franzén, CFO, 010-497 73 40, kristina.franzen@bilia.se