Bilprovningens station på Sävelundsgatan 5 i Alingsås fyller 35 år.  Foto: Bilprovningen
Bilprovningens station på Sävelundsgatan 5 i Alingsås fyller 35 år. Foto: Bilprovningen

Bilprovningen firar 35 år på Sävelundsgatan i Alingsås

Bilprovningens station på Sävelundsgatan 5 i Alingsås fyller 35 år idag. Detta firas med godis till kunderna och 35 procent i rabatt på besiktningen. I Alingsås har Bilprovningen funnits i hela 50 år.

Låt oss gå tillbaka till 1987. På radio spelades bl.a. Duran Duran, A-ha och Band-Aid och på TV visades t.ex. Varuhuset och Svenska hjärtan. Ingvar ”Sulan” Carlsson var statsminister, Sverige blev världsmästare i hockey, en liter mjölk kostade 5 kr och ”Flygande Jakob” var en populär middagsrätt...

Men det var också året då Bilprovningen flyttade till sina nuvarande lokaler i Alingsås. Det skedde den 16 september, vilket innebär att stationen på Sävelundsgatan fyller 35 år just idag.

35-årsjubiléet firas med ballonger, smörgåstårta till personalen och godis till kunderna samt 35 procent i rabatt på kontrollbesiktningen dagen till ära.

I Alingsås sedan 1967

Bilprovningens första anläggning i Alingsås öppnade på Norrlandsgatan 3 den 10 april 1967.

Tio år senare flyttade Bilprovningen till en egen anläggning på Mejerigatan 4.

När den såldes 1987 flyttades verksamheten till nuvarande lokaler på Sävelundsgatan 5.