Biltema Årsredovisning 2014

Biltema ökade under 2014 omsättningen med 16.4 % till totalt 4 056 miljoner kronor enligt den dagsfärska årsredovisningen till Bolagsverket.

-Vi summerar ett helt fantastiskt år, säger Biltema Sveriges VD, Johan Horsak. Vi ökar totalt med 16.4 %, det är inklusive försäljningen i våra caféer. Det är en härlig succé som till stor del beror på att vi numera jobbar mer med service och kundbemötande. Vi har lagt åtskilliga timmar på att få ut den kunskap som finns till alla våra avdelningar i alla våra varuhus. Sen har vi ett stark produktutbud och kunderna uppskattar att vi ofta får Bäst i test i olika jämförande tester, försätter Horsak.

Försäljningen i jämförbara enheter ökar med cirka 6 % mot året innan. Biltema har under 2014 öppnat nya varuhus i Norrköping, Södertälje, Borås, Visby, Karlskoga och Ängelholm.

-Samtliga etableringar har gått precis enligt plan och vi upplever att varje nytt hus vi öppnar tas emot med öppna armar av kunderna. Det finns många kunder som längtar efter att vi ska öppna varuhus på deras ort, berättar Johan Horsak.

Trots den offensiva etableringen finns det stor marknad för Biltema i Sverige och företaget tänker fortsätta att göra sig tillgängliga för nya kunderna framöver. Det gör man genom att öppna cirka fem nya varuhus om året.

-Vi har många processer igång samtidigt och är glada för att en del kontrakt redan är signerade. Bland annat ser vi fram emot att öppna i Östersund och att bygga ytterligare ett hus i Göteborg. Under året har vi dessutom jobbat hårt med att uppdatera en del av våra äldre varuhus så de ska motsvara våra nybyggda varuhus. Vi har också byggt ut dessa så de får vårt uppskattade Biltema Café. Näst på tur står Mora där vi till exempel bygger till med cirka 2500 kvadratmeter, berättar han.

Största fokus 2014 har varit att erbjuda kunderna bättre service. För att göra detta har Biltema anställt medarbetare med rätt kompetens och bakgrund. Det gör att det nu finns den kompetensen som krävs i varuhusen för att ge kunderna den service de förtjänar.

-Det skapar en större trovärdighet för oss på Biltema. Våra kunder kan lita på att det som personalen säger stämmer, säger Johan vidare.

Det har tidigare talats om att etablera upp till 50 varuhus i Sverige. Just nu har Biltema 41 stycken varuhus i Sverige.

-Inför 2016 kommer det landa någonstans mellan 4-6 nya varuhus i Sverige. Samtliga av de nya husen får också Biltema Café, vilka har varit en stor framgång. Här erbjuder vi en mängd förfriskningar med samma låga prisbild som i övriga varuhuset, avslutar Johan Horsak.

Totalt har Biltema 123 varuhus i Norden. Sverige har 41, Norge 60, Finland 15 och Danmark sju.