Gå direkt till innehåll
Biltema Foundations representant Adelina Voci tillsammans med Professor Jean Bourhis (Head of Service of radiation oncology)

Biltema Foundation stöttar cancerforskning

Biltema Foundation fortsätter sitt engagemang för att bekämpa cancer genom att stötta utvecklingen av den senaste teknologin inom cancerbehandling.

Vi fortsätter vår stöttning av utvecklingen av FLASH-terapi, en teknik som gör det möjligt att behandla cancerformer som annars kräver kirurgi.
FLASH-terapi använder höga doser av strålning för att eliminera tumörer utan att lämna några spår. Inga cellgift behövs, vilket gör det till en mer skonsammare behandlingsmetod för patienterna.

Forskningen sker på Lausanne universitetssjukhus tillsammans med CERN(CERN, är världens största partikelfysiklaboratorium, beläget i Genèves) som utvecklare av teknologin. Biltema Foundation stödjer som huvudfinansiär forskningen kring FLASH-terapi i Lausanne. Sedan starten 2016 har Biltema Foundation donerat 425 miljoner kr. Projektet leds både operativt och vetenskapligt i samarbete med ISREC Foundation.

”Biltema Foundation är stolt över att stötta forskningen kring FLASH-terapi, som vi tror kommer att ha en stor positiv inverkan på patienterna. Vi är fast beslutna att hitta lösningar för att förbättra livet för dem som drabbas av cancer”, säger Adelina Voci, talesperson för Biltema Foundation.

Det byggs just nu en maskin som kommer att revolutionera sättet vi ser på cancerbehandling. Projektet har en tidsplan från september 2021 till 2025, inklusive kliniska tester och behandling av patienter, teknisk design, byggande av infrastruktur, samarbete med industripartner, konstruktion och montering av prototypen samt godkännande av Schweiziska hälsovårdsmyndigheter.

Biltema Foundation har tidigare stöttat utvecklingen av ny behandlingsteknologi för hudcancer och ser nu fram emot att fortsätta sin kamp mot cancer genom stödet av FLASH-terapi.

Läs mer om Flash-terapi:

Tidsplan i detalj: