BIMobject AB grundat med stor vision!

Med en internationell karriär i ryggen startar 3D CAD pionjären & entreprenören Stefan Larsson, BIMobject AB med ambitionen att bli en global spelare inom informationshantering av byggprodukter för CAD/BIM.

Med uppbackning från svenska BIM experter, ett webutvecklingsföretag i Göteborg, samt Schweiziska & Franska  investerare startas nu ett IT företag med huvudkontor på World Trade Center i Malmö. Stefan var tidigare global försäljningsdirektör för ett av världens ledande programvaru-utvecklare inom CAD & BIM. Han lämnade toppjobbet i Mars i år för att förverkliga sin dröm efter 24 år i IT branschen.

Företagets affärsidé går ut på att hjälpa produkttillverkare i byggbranschen att skapa virtuella produkter i molnet, som dessutom blir nedladdningsbara för CAD & BIM system. Produkterna taggas och kan hittas lätt med hjälp av Google av arkitekter och konsulter som använder datorstöd i sin design och konstruktion.

Olika programvaror kommer att utvecklas som hjälper till för konvertering av Mekanik CAD modeller i 3D till BIM objekt eller för att skapa interaktiva webbkataloger för produkter som webbtjänster. Programvarorna stöder informationsprocessen mellan produktion till marknad och säljstöd genom att BIM objekten (de virtuella kopian av en riktigt byggprodukt) görs tillgänglig för de CAD system som idag stöder BIM (Building Information Modeling).

Företaget kommer att nyanställa ett tiotal personer på huvudkontoret i Malmö under första verksamhetsåret och målet är att ha verksamhet genom partners i 20 länder för BIMobject, redan under 2012.