Nordens största Honungsbar kommer till Stockholm

Under matmanifestationen Terra Madre Nordic på Djurgården i Stockholm 2–3 september kommer en unik samling honung att finnas på plats. Bakom satsningen står Svenska Bin och Biodlingsföretagarna som även arrangerar smakprovningar och prisutdelning för utmärkelsen Sveriges Bästa Honungsbutik.

Lördagen 3 september dukar Honungsbaren upp smaker från Sverige, Finland, Norge och Danmark. Vare sig du är biodlare, matnörd eller honungsälskare så är detta ett tillfälle att prova kvalitetshonung och de olika smaker som vår nordiska flora erbjuder.

– Det är första gången som vi samlar in honung från hela Norden, berättar biodlaren Marie Backman från Malmö, som är med och arrangerar Honungsbaren.
– Vi biodlare behöver bli bättre på att visa våra produkter och beskriva hur de påverkas av säsong, väder och blomning.

Sommelier och biodlare Viktoria Bassani från Söderslätt arbetar med ett sensorikprojekt kring honung och är på plats för smakbedömning.
– Det ska bli spännande att se vilka skillnader det kan finnas mellan de olika produkterna. Honung fångar ju verkligen smaken av en plats. Precis som med vin så är det en hel rad olika faktorer som påverkar slutprodukten.

– Slow Food har alltid lagt stor vikt vid biodling, pollinering och honung och det är riktigt roligt att vi nu kan visa vad Norden har att erbjuda. Resilient, hållbar och lokal matproduktion är det som vi ska lyfta under de här dagarna, säger Jannie Vestergaard, projektledare för Terra Madre Nordic.

Svenska Bin och Biodlingsföretagarna välkomnar nu fler biodlare att skicka in sin honung. Målet är att Honungsbaren ska ha minst 100 olika honungar.
– Vi vill sätta rekord i honungssmaker! säger Marie Backman.

Honungsbaren är en del av Terra Madre Nordic som arrangeras av Slow Food Norden och Eldrimner 1–3 september vid Stora Skuggan på Djurgården i Stockholm.
Här samlas producenter och konsumenter med ett gemensamt intresse av hållbar matproduktion, konsumtion och matkultur. Samtidigt hålls för första gången någonsin ett nordiskt mästerskap i mathantverk, Nordic Artisan Food Awards.

Press och media välkomnas till en VIP-provning med Honungsbrunch på fredag 2 september 11.00. På scenen hålls 12.00–12.45 samtal om honungens betydelse som råvara och utmärkelsen Sveriges Bästa Honungsbutik delas ut av Christina Möller och Stefan Eriksson.
Anmälan till: anna@svenskabin.se

Fredag 2 september 15–16 hålls smakprovningen 4 ostar möter 4 honungar, med gastronomen Martin Ragnar.

Honungsbaren och övriga arrangemang kring svensk honung är ett samarbete mellan Svenska Bin och Biodlingsföretagarna.

• biodling
  • ursprungsmärkning