Patrik Olsson - doldisen som plockar poäng

I slutet av mars ifjol satte han sig i en STCC-bil för första gången i sitt liv.
Nu, bara drygt ett år senare, har han tagit en andraplats och två tredjeplaceringar i Sveriges hårdaste racingmästerskap. Men målsättningen är högre.
– Jag ska högst upp på pallen, säger Team biogas.se:s Patrik Olsson.

Han dök upp lite som gubben ur lådan när EON och Volkswagen presenterade Team biogas.se inför STCC-säsongen 2009. Alla visste vem Fredrik Ekblom var, trefaldig mästare och ett självklart val för ett team som satsar mot toppen. Men Patrik Olsson…?
22-årige Olsson började som nästan alla racingförare med gokart.
– Om man inte räknar fyrhjulingen som jag fick när jag var tre år, och efterföljande crossmotorcyklar, så var gokart början på min karriär, säger han lättsamt.

Efter tävlande i Renault 5 Cup och Volvo S40 Challenge bar det av till Tyskland för ADAC Volkswagen Polo Cup, där Patrik Olsson blev sjua totalt 2005 och tog en andraplats 2006. Efter det har han gjort inhopp i långlopp. Men nu är hans arbetsplats en av Team biogas.se:s två orange och vita klimatsmarta VW Scirocco.
– Det känns förstås oerhört bra att köra miljövänligt även när vi tävlar, och jag kör för ett otroligt bra team. Killarna som jobbar med bilarna gör ett fantastiskt jobb både under racehelgerna och mellan dem, säger Olsson.

Det är bara drygt ett år sedan Patrik Olsson och Fredrik Ekblom körde sina första varv i de biogasdrivna tävlingsbilarna. Första säsongen 2009 kröntes av Olssons andraplats på Ring Knutstorp, något som vissa hävdat mest berodde på tur. Men i årets premiär på danska Jyllandsringen tog Patrik Olsson en tredjeplats, något som han sedan upprepade i säsongens andra tävling på Ring Knutstorp.
– Jag har alltid haft lätt att anpassa mig, aldrig varit snabb i början men lärt mig de olika delarna, och sen börjar det gå fort, säger han.

Olssons mål för 2009 var att ta sig i mål i alla tävlingar och lära sig hur bilen fungerar. Det målet är uppfyllt.
Målsättningen för säsongen 2010 är att attackera mer och synas högre upp i listorna. Och att vara i topp-fem när säsongen summeras. För att lyckas drar han nytta av teamkompisen.
– Det är oerhört inspirerande att tävla i samma team som Fredrik Ekblom, han är en av STCC:s absolut bästa förare och jag lär mig en hel del av honom. Inte allt, men mycket. Att kunna jämföra material och testresultat rakt av med en så duktig teamkompis är oerhört utvecklande, säger Olsson.

Kommande helg, 21-22 maj, är det dags för tävlingshelg tre i STCC. Karlskoga Motorstadion står som värd, och ingen kommer att bli förvånad om Patrik Olsson står på prispallen.

Fakta/Patrik Olsson, Team biogas.se
Bor: Trollhättan
Född: 21 februari 1988
Civilstånd: Singel
Intressen: Skidåkning, motorsport, resor.
Meriter: Två säsonger i ADAC Volkswagen Polo Cup (sjua 2005 och tvåa 2006), en säsong i STCC, tvåa i Volvo S40 Challenge 2004, tvåa i Renault 5 Cup 2003 och sjua i karting-SM, ICA-J, 2002. En andraplats i STCC 2009 och två tredjeplatser hittills 2010.

För mer information, kontakta Marcus Thomasfolk, informationschef Volkswagen Personbilar, tel 070-35 896 57 e-post marcus.thomasfolk@volkswagen.se eller Mikael Petrovic, chef nyhetsdesken E.ON, tel 0705-69 71 56 e-post mikael.petrovic@eon.se eller Tommy Kristoffersson, teamchef Biogas.se, tel 0702-411 529.

Team Biogas.se är världens första racingteam som kör på biogas - marknadens mest klimatsmarta bränsle. Bakom Biogas.se står energiföretaget E.ON - med målet att erbjuda förnybart drivmedel till alla Sveriges bilister - som tillsammans med samarbetsparterna Volkswagen och LRF deltar i STCC med två biogasdrivna Scirocco. Teamets förare är Fredrik Ekblom och Patrik Olsson. STCC är Sveriges tuffaste racingmästerskap för standardbilar och körs under nio deltävlingar från 25 april till 2 oktober. För mer information om biogas som drivmedel, om teamet om bilarna - se www.biogas.se För mer information om E.ON - se www.eon.se För mer information om Volkswagen - se www.volkswagen.se

• klimatsmarta
  • stcc