Nu är det första omklassade växtbaserade läkemedlet godkänt i Sverige

Det första växtbaserade naturläkemedlet som ansökt om omklassificiering är nu godkänt av Läkemedelsverket. Först ut blev Prostagard som har godkänts som väletablerat växtbaserat läkemedel.

Godartad prostataförstoring är en av de vanligaste folksjukdomarna i Sverige, fler än hälften av alla män drabbas. Prostagard är ett växtbaserat läkemedel som används för att lindra symptomen vid godartad prostataförstoring. Dessa symptom kan vara vattenkastningsbesvär, till exempel i form av täta urinträngningar och/eller nattliga sådana. Prostagard är nu godkänt som växtbaserat läkemedel för att lindra dessa besvär.

Prostatan ligger strax under urinblåsan hos män och omsluter urinrörets övre del. Dess tillväxt styrs av det manliga könshormonet testosteron och de hormonella förändringar som sker med ökad ålder anses vara anledningen till att storleken av prostata ökar med åren. Detta kallas godartad prostataförstoring (benign prostatahyperplasi). Vid 50-års ålder är prostata förstorad hos de flesta män men alla får inte besvär av detta. Hos vissa pressar dock den förstorade körteln samman urinröret på ett sätt som leder till problem med vattenkastningen. Dessa besvär kan uttrycka sig som täta trängningar och svårigheter att tömma blåsan helt.

En dags dos av Prostagard innehåller 320 mg Serenoa repens (sågpalmetto). Studier har visat att sågpalmetto i denna dosering (2x 160mg) har medfört ett 50 procent förbättrat urinflöde och minskat antalet nattliga toalettbesök.

Växtbaserade läkemedel delas in i två klasser dvs väletablerade- respektive traditionellt växtbaserade läkemedel. Skillnaden mellan väletablerade växtbaserade läkemedel och den andra stora gruppen traditionella växtbaserade läkemedel ligger främst i dokumentationen av produkternas effekt.

För väletablerade växtbaserade läkemedel krävs ur effektsynpunkt att de har haft användning som läkemedel under minst 10 år inom EU och att det finns vetenskapliga data, inklusive kliniska studier, som stöder att de har effekt vid den aktuella indikationen.

Kraven på produkternas kemiska och farmaceutiska kvalitet, liksom tillverkningen, är lika för både traditionella och väletablerade växtbaserade läkemedel. Inför registreringen eller godkännandet av produkterna görs förstås även en säkerhetsvärdering av varje produkt.
Prostagard finns att köpa receptfritt på Apoteket för 229 kr per förpackning (60st kapslar som räcker i en månad).

Under november månad så kommer bifogade reklamfilm att visas på TV4. Klicka här för att se den

Frågor besvaras av:
Dennis Bergström