Germino Trädgårdsgödsel

Biototal lanserar Germino Trädgårdsgödsel – Biogödsel för trädgård och växthus

Biototal tar nu ytterligare ett steg i arbetet att sprida förnybar, lokalproducerad och näringsrik biogödsel till nya målgrupper. Den 21 maj lanseras vår första produkt för hemmaodlare – Germino Trädgårdsgödsel – på Blomstertorget i Linköping. En miljömässigt hållbar, snabbverkande och kostnadseffektiv produkt för trädgård och växthus.

Biototal har länge arbetat med förnybar växtnäring i olika former. Nu tar vi nästa steg och lanserar en produkt för hemmaodlare, Germino Trädgårdsgödsel.
– Vi har historiskt sett jobbat mot lantbruk där vi spridit stora volymer biogödsel. Nu lanserar vi det kompletta gödselmedlet som innehåller både makro- och mikronäringsämnen på 5-litersdunk att användas av hemmaodlare i trädgårdar, växthus och blomlådor, säger Mike Helber, vd för Biototal Group.

Germino Trädgårdsgödsel är både miljömässigt hållbart, snabbverkande och kostnadseffektivt. En dunk räcker till gödsling av 5-10 kvadratmeter av grönsaksland, växthus, buskar, träd och blommor. Produkten kan användas direkt på jorden, men blandas med fördel ut med vatten för att bli enklare att sprida på odlingarna.
– Biogödseln är den restprodukt som blir över när Tekniska verken tillverkar biogas av matrester som har slängts i “Gröna Påsen” När man använder produkten sluts kretsloppet, mer lokalt och cirkulärt kan det inte bli.

Premiär 21 maj på Blomstertorget i Linköping

Den 21 maj lanseras Germino Trädgårdsgödsel på Blomstertorget i Linköping.
– Vi brinner för hållbarhet och närproducerade produkter. Det är riktigt kul att få hjälpa en cirkulär produkt som produceras här i Linköping ut på marknaden. Germino Trädgårdsgödsel innehåller giftfria och ofarliga ämnen med jordförbättrande egenskaper. Det är ett bra komplement i trädgården till en låg kostnad, säger Petter på Blomstertorget.

Ett samarbete mellan Biototal och tekniska verken i Linköping AB

Germino Trädgårdsgödsel är en produkt som kommit ur vårt samarbete med Tekniska verken i Linköping AB.

– Biogödsel har goda egenskaper och en myllande effekt eftersom det innehåller både långtidsverkande och snabbverkande kväve, fosfor, kalium, mineraler samt olika mikronäringsämnen, säger Jan Moestedt, PhD och forsknings- och utvecklingsingenjör på Tekniska verken.

Germino Trädgårdsgödsel är första produkten, fler spännande saker är på gång i framtiden.
– Vårt samarbete kommer leda till flera positiva synergieffekter tack vare vår samlade kompetens och våra gemensamma intressen i forskning och utveckling. Vi har bestämt oss för att tillsammans vidareförädla biogödselfraktioner och skapa nya cirkulära affärsmöjligheter för nya målgrupper, säger Matilda Olstorpe, docent i mikrobiologi och affärsområdeschef för cirkulär innovation på Biototal.

Vid frågor, kontakta Matilda Olstorpe.
matilda.olstorpe@biototal.se