Biogödsel är en utmärkt ersättare för torv i odlingsjord

Därför ska du använda biogödsel istället för torv i odlingsjord

Under de senaste åren har torv blivit en allt vanligare beståndsdel i odlingsjord tack vare sina egenskaper att lagra fukt, sin fina struktur och låga rymdvikt. Då användandet av torv bidrar till höga utsläpp av koldioxid måste torven ersättas av mer miljövänliga alternativ. Eftersom biogödsel har liknande egenskaper som torv är det ett perfekt alternativ.

Torv är idag en viktig ingrediens i många jordblandningar, men dess utvinning har negativa konsekvenser både för våtmarker och klimatet. Att biogödsel är ett hållbart och väl fungerande alternativ har visat sig då både Econova och Hasselfors Garden under ett års tid blandat odlingsjord med vår avvattnade biogödsel istället för torv. Biogödsel har de viktiga egenskaper som gjort torv så populärt inom odling, den innehåller lagom mängd näring, har en bra struktur, hjälper till att hålla fuktigheten i marken samt bidrar till en lucker jord som är enkel för växterna att växa i.

Framtiden för biogödsel som torversättare
I och med att biogödsel visat sig vara en fullgod ersättare till torv är framtiden ljus. Idag har olika slags förbud mot torv införts i flera länder i Europa och många av de länder som ännu inte har vidtagit åtgärder utreder alternativen. I Sverige finns ännu inte något förbud mot torv men en opinion är på frammarsch.

Både kunder och handeln efterfrågar idag torvfri jord, problemet är bara att det tar tid att bryta gamla vanor och tänka nytt.
Låt oss tillsammans ändra på det!

Kategorier

Biototal Group består av bolagen Biototal Norden AB och Mewab AB – två ledande bolag inom cirkulär ekonomi. Vi utvecklar både ekonomiska värden och miljönytta ur resurser som andra anser förbrukade. Den näring resurserna innehåller återför vi till kretsloppet, bland annat i form av fosfor och kväve. Förutom att förmedla slam och biogödsel till lantbruket är vi stora inom mesakalk, som skapar bättre förutsättningar för odling samt ökar skördens och jordens kvalitet.

Mike Helber

Vi tar tillvara på restprodukter och återför näringen till kretsloppet

Vi har ett nära samarbete med kommuner, reningsverk, biogasbolag samt pappersbruk. Genom att vi kommer in tidigt och kan vara med och påverka processen kan vi höja kvaliteten på de restprodukter vi tar tillvara på.

Vi är innovativa och arbetar ständigt med att förbättra våra produkter och processer. Målet är att vara med och bidra till ett långsiktigt hållbart samhälle genom att återvinna, förädla och återföra ytterligare restprodukter samt hitta nya marknader för vår förnyelsebara växtnäring.

Biototal Group
Klustervägen 11