Gå direkt till innehåll
Bird & Bird har företrätt Avalanche Studios i samband med Nordisk Films investering i bolaget

Pressmeddelande -

Nordisk Film betalar mer än 10 MUSD för en minoritetspost i Avalanche Studios.

Avalanche Studios är en ledande spelutvecklare inom open worlds, dedikerad till att skapa enorma världar, fulla av explosiva, framväxande spelupplägg. Med kontor i Stockholm och New York är företaget känt för allmänheten som skapare av Just Cause, Mad Max- och Hunterspelen. Avalanche grundades i Stockholm 2003 av Christofer Sundberg och Linus Blomberg och fokuserar på att utveckla spel och andra medier med stöd av dess egenutvecklade teknologiplattform, the "Avalanche Engine".

Nordisk Film är en del av Egmont-koncernen, en ledande mediekoncern i Norden med verksamhet i 30 länder och över 6000 anställda, som producerar högkvalitativt innehåll och digital innovation.

Investeringen gör det möjligt för Avalanche Studios att påskynda sitt arbete med utvecklingen av egenpublicerade spel och dess tillväxt på den internationella spelmarknaden. Genom investeringen tar Nordisk Film ytterligare ett steg i sin ambitiösa tillväxtstrategi att investera i nordiska spelstudior.

Hans Svensson ledde teamet från Bird & Bird, som även bestod av Josefin Johansson och Sebastian Westerling.

"Vi har uppskattat att vara i Bird & Bird-teamets säkra händer genom hela transaktionen och att ha dem vid vår sida när vi tog det här viktiga steget i utvecklingen av Avalanche Studios. Med en stark förståelse för Avalanche Studios och spelindustrin i allmänhet, guidade Bird & Bird oss genom de juridiska aspekterna av förhandlingen av ett viktigt och komplext avtal som detta." – Christofer Sundberg, Co-Founder & Chief Creative Officer, Avalanche Studios.

Ämnen

Bird & Bird är en internationell affärsjuridisk advokatbyrå med särskilt fokus på branscherna tech & comms, media, life sciences, aviation, energy & utilities och retail & consmumer. Inom dessa branscher täcker Bird & Bird samtliga affärsjuridiska områden, bl.a. avtals-, skatte-, immaterial-, fastighets- och arbetsrätt. Med över 1100 jurister på 28 kontor i 20 länder är Bird & Bird en internationell plattform för såväl klienter som medarbetare. På Stockholmskontoret arbetar idag närmare 60 jurister.

Bird & Bird är den enda internationella byrån med kontor i Sverige, Danmark och Finland och kan därför erbjuda en unik integrerad nordisk rådgivning till klienter i våra utvalda branscher.

För mer information om Bird & Bird besök www.twobirds.com

Linnéa Sandberg

Presskontakt Marketing Coordinator 0734 24 20 17

Relaterat innehåll

Bird & Bird är en internationell affärsjuridisk advokatbyrå med särskilt fokus på branscherna tech & comms, media, life sciences, aviation, energy & utilities och retail & consumer. Inom dessa branscher täcker Bird & Bird samtliga affärsjuridiska områden, bl.a. avtals-, skatte-, immaterial-, fastighets- och arbetsrätt. Med över 1400 jurister på 31 kontor i 22 länder är Bird & Bird en internationell plattform för såväl klienter som medarbetare. På Stockholmskontoret arbetar idag närmare 40 jurister.

Med kontor i Sverige, Danmark och Finland kan Bird & Bird erbjuda en unik integrerad nordisk rådgivning till klienter verksamma i byråns utvalda branscher.

För mer information om Bird & Bird besök www.twobirds.com

Bird & Bird