Bird & Bird utser stjärnskottet och dubbelkvalificerade advokaten Mirja Sikander till partner och ansvarig för Finance & Financial Regulation i Stockholm

Bird & Bird utser Mirja Sikander till partner i Stockholm. Mirja kommer att leda den svenska Finance & Financial Regulation gruppen i Stockholm, och får sällskap av nyrekryterade Eleonora Pavliouk, som har en gedigen bakgrund inom fintech och financial regulation, och Julia Klingberg som ingår i byråns existerande fintech-grupp.

Mirja är advokat med 16 års erfarenhet av att biträda klienter i olika finansieringstransaktioner i både Sverige och Finland. Mirja är ledamot av såväl Sveriges advokatsamfund som Finlands Advokatförbund och har under flera år blivit rankad som rising starav såväl IFLR1000 som Legal 500. Mirja har biträtt både långivare och låntagare vid gränsöverskridande och inhemska lånefinansieringar och kapitalmarknadstransaktioner, såsom lånefinansierade förvärv, fastighets- och projektfinansiering (inklusive vindprojekt och projektfinansiering av annan förnybar el), samt fakturakrediter, värdepapperiseringar, omstruktureringar och obligationsfinansiering.

Mirjas utnämning är även ett steg i genomförandet av Bird & Birds strategi att fortsätta växa sin nordiska private equity-verksamhet. Under de senaste åren har verksamheten vuxit avsevärt, särskilt genom rekryteringen av Morten Rosenmejer i slutet av 2020 och Mette Mernø Hans Jakobsen i januari 2023 som partners i Danmark.

Michael Juenemann, Giuseppe D'Agostino och Joss Hargrave, co-heads för Bird & Birds internationella Finance & Financial Regulation practice, kommenterar: "Vi är mycket glada över att välkomna Mirja till Bird & Bird. Hennes förmåga att rådge klienter inom alla aspekter av finansiering kommer inte bara att stärka vårt erbjudande inom Finance & Financial Regulation i Norden, utan i hela Bird & Birds internationella nätverk."

Mårten Willamo, Managing Partner på Bird & Bird i Sverige, säger: "Vi är mycket glada över att Mirja ansluter till vårt Stockholmskontor när vi fortsätter att växa som kontor och utveckla vår private equity-verksamhet i Norden. Med Mirjas energifokus kan vi fortsätta att jobba inom den växande ESG- och förnybara energisektorn i Sverige, och fortsätta att tillhandahålla en utmärkt service för klienter även inom detta område."

Mirja, tillägger: "Jag är mycket glad över att ansluta mig till det starka teamet på Bird & Bird och få möjlighet att både attrahera och vara involverad i gränsöverskridande transaktioner för nordiska och internationella klienter."

Bird & Bird är en internationell affärsjuridisk advokatbyrå med särskilt fokus på branscherna tech & comms, media, life sciences, aviation, energy & utilities och retail & consmumer. Inom dessa branscher täcker Bird & Bird samtliga affärsjuridiska områden, bl.a. avtals-, skatte-, immaterial-, fastighets- och arbetsrätt. Med över 1400 jurister på 32 kontor i 22 länder är Bird & Bird en internationell plattform för såväl klienter som medarbetare.