Ny plats för Gather 2019 klar; flyttar till Slakthusområdet – stadsdelen för kultur, innovation och kreativitet

Innovationskonferensen Gather, som de senaste två åren lockat några av världens mest framstående och visionära talare, artister och changemakers, kommer tillbaka för den tredje upplagan den 12 - 14 september 2019. Denna gång äger Gather rum i Slakthusområdet, där en helt ny stadsdel håller på att växa fram. En stadsdel för kultur, tech, design och kreativitet.

Ända sedan Gathers första år har konferensen haft ett tight samarbete med fastighetsbolaget Atrium Ljungberg. Med Nobelberget som lokal skapade de två aktörerna tillsammans en mötesplats för innovation, tech, näringsliv, offentlig sektor och kultur med syfte att samarbeta, inspirera, driva utveckling och låta olika människor med skilda perspektiv få mötas.

Samarbetet mellan Gather och Atrium Ljungberg fortsätter och nu flyttar alltså Gather till Slakthusområdet där en ny stadsdel för kultur, innovation, tech, design och kreativitet håller på att växa fram.

– Gather är så mycket mer än bara en konferens med talare och diskussioner, labb och musik. Vår ambition är att utifrån Gathers plattform kunna generera förändring, utveckling och nya möjligheter. Gather ska vara en unik plats där besökaren kan övervinna sina rädslor och hitta nya perspektiv. Slakthusområdet och dess vision, är den perfekta ytan för att skapa detta. Där kan Gather bidra som en katalysator i utvecklingen av området, berättar Jakob Grandin.

Ambitionen med Gather har alltid varit att ge besökarna förutsättningar att innovera nya projekt, idéer och processer. Förhoppningen är att dessa senare ska prövas ute i verkligheten och Slakthusområdet som står i startgroparna för att bli Stockholms nya centrum för innovation, kreativitet och kultur är den perfekta platsen för att tänka nytt och bryta invanda tankemönster.

– Gathers fokus på tech, innovation och kultur stämmer väl överens med vår vision för Slakthusområdet, säger Jon Allesson, Atrium Ljungbergs affärsutvecklare för Stadsinnovation. Vi är därför glada över att Gather har valt att flytta med oss till Slakthusområdet och ser fram emot att se hur de kommer fylla de gamla industrihistoriska byggnaderna med inspirerande talare sessioner, klubbar och labb men framför allt med besökare som är grundstommen i Stockholms position som en av världens mest innovativa städer, fortsätter han.

Runt 50 talare kommer att bjudas in till Gather för att gräva djupare i 15 olika ämnen. Några exempel på ämnen är The Economy of Death (hur vi förhåller oss till att vi genom ny teknik kan leva för evigt), Love As A Service (hur dejtingappar förändrar vårt samhälle och vår syn på kärlek), The Age of Surveillance Economy (fördelar och risker med teknik för övervakning såsom face recognition och DNA-data), Cities As A Service (hur städer blir som varumärken för att attrahera rätt), Your mother doesn’t work here, so who does? (vad händer när maskiner tar över? Hur arbetsplatser förändras, vad vi ska ta ställning till då).

För mer information samt biljetter, se gatherfestival.com

Presskontakt:

sophie@birdistheword.se
0763-200002

För information om partnerskap för Gather:

Kristina Kockum
kristina@gatherfestival.com

• slakthusområdet
  • gather

Bird is the Word är en liten kommunikationsbyrå med fokus på koncept, design, copy, PR och en stor passion för det digitala.