Håvning vid Naturpedagogiska dagarna 2018. Foto: Anette Barr.

BirdLife Sverige bygger naturnätverk för lärare

BirdLife Sverige har tilldelats miljonbidrag från Svenskt Friluftsliv för att under en treårsperiod bygga upp Naturlänken - ett naturpedagogiskt nätverk för lärare, intresseföreningar med flera. I Naturlänken kommer de finna inspiration, tips och stöd i att använda naturen mer i sin verksamhet och undervisning. Upptakten till Naturlänken har varit de Naturpedagogiska dagarna som BirdLife Sverige anordnar under både Trandansen och Falsterbo Bird Show varje år. Dessa dagar, då barn och unga från närliggande skolor bjuds in till naturens eget klassrum och får lära sig mer om både fåglar, djur och natur, har blivit en succé som påvisat behovet av ett nätverk som Naturlänken. Även de Naturpedagogiska dagarna är skapade som ett projekt finansierat av Svenskt Friluftsliv.

– Varje år har vi tackat nej till skolklasser som inte fått plats vid Naturpedagogiska dagarna, det känns fantastisk att kunna genomföra detta i större skala och också ge lärare över hela landet verktyg att hålla kunskapen vid liv, säger Stina Rigbäck, föreningschef för BirdLife Sverige.

Grunden i de pengar som Svenskt Friluftsliv ger ut till olika projekt inom sina medlemsorganisationer ligger i att riksdagen beslutade att ge ytterligare 50 miljoner kronor till landets friluftsliv under 2022. Tillsammans med de 47,8 miljoner kronor som friluftslivet får årligen så blir totalsumman för året blir hela 97,8 miljoner.

– Fördubblingen av anslaget till friluftslivet kommer att bli till stor nytta för våra medlemsorganisationer. Coronapandemin har även i vår verksamhet satt sina spår i organisationerna, så det ökade anslaget är verkligen välkommet, säger Ulf Silvander generalsekreterare för Svenskt Friluftsliv.

För BirdLife Sveriges del betyder det dubblade anslaget att de inte bara får möjlighet att bygga upp Naturlänken. De får även medel till att fortsätta utveckla spelet Naturuppdraget.se. Naturuppdraget är ett kostnadsfritt webbaserat spel där barnfamiljer och pedagoger med naturen som spelplan utför spännande och lärorika äventyr och uppdrag.

– Detta bidrag möjliggör att fler skolbarn och barnfamiljer kan få roligare utflykter och äventyr i den svenska naturen. Lära sig om biologisk mångfald och att ta hand om naturen på ett bra sätt, säger Kajsa Grebäck, Intresse- och volontärsamordnare på BirdLife Sverige.

BirdLife Sverige har tacksamt fått ta emot 553 000 kronor för Naturuppdraget för året och 1 121 000 kronor för skapandet av Naturlänken för år ett av tre.