Gå direkt till innehåll
Birka Gotland anländer Höga Kusten för första gången den 6 maj. Foto: Martin Ridne/Gotland Alandia Cruises

Kryssa till ett svenskt världsarv med dramatisk natur och gin

Höga Kusten är en av Sveriges snabbast växande destinationer och lockar både naturintresserade och gin- och whiskyfantaster. I vår och sommar går det dessutom att kombinera ett spännande besök med en härlig kryssning från Stockholm till Höga Kusten med Birka Gotland.

År 2000 blev Höga Kusten ett av UNESCOs 15 världsarv i Sverige. Den unika naturen beror bland annat på den dramatiska landhöjningen sedan istiden. Men det är inte bara naturen som lockar. Vid Höga kusten produceras i dag både gin och whisky i absoluta världsklass – både Hernö Gin och High Coast Whisky.

Fartyget Birka Gotland har snart varit i trafik i en månad och kommer i maj genomföra sin allra första destinationskryssning till Höga Kusten, den första av sju resor under vår, sommar och höst.

– Trycket har varit stort på våra destinationskryssningar och att börja vårens kryssningar med en resa till Höga Kusten känns helt rätt och är någonting vi verkligen ser fram emot. Med både natur, historia och dryck i världsklass kan vi locka en bred målgrupp som vill åka dit havsnära och bekvämt – där spa, taxfree, god mat och dans blir en del av resan. Vårt nyrenoverade fartyg lockar många gamla fantaster, men även en helt ny publik som vill upptäcka Sverige på ett nytt sätt, säger Susanne Kaarnimo-Knight, vd, Gotland Alandia Cruises.

Den 5 och 9 maj, 11 och 18 juni samt 1, 15 och 29 september kommer Birka Gotland avgå från Stockholm 17:00, för att anlända i Härnösand morgonen efter 09:30. Där har man en heldag med utflykter innan fartyget vänder mot Mariehamn klockan 19:00. Nästkommande dag anländer resenärerna i Stockholm 14:00.

– Det är otroligt roligt att Birka Gotland gör sin första destinationskryssning i ny skrud till just Höga Kusten och kommer hit flera gånger under sommaren och hösten. Detta är en destination med stor bredd och det är roligt att allt fler fått upp ögonen för hemester. Både vi och lokalbefolkningen tycker det är spännande att resenärerna nu kan upptäcka Höga Kusten med nya Birka, säger Petra Forsström, Näringslivschef på Härnösands kommun.

Några saker att göra vid Höga Kusten:

Besök Skulebergets topp:
Skuleberget är den plats i världen som höjt sig mest sedan den senaste istiden – och landhöjningen pågår alltjämt. Från toppen går det att spana över hela Höga Kustens landskap.

Guidning och provning av världens bästa gin:
Hernö Gin är världens mest prisbelönta ginproducent. I destilleriet i Dala, Home of Swedish Gin, strax utanför Härnösand kan man ta del av guidning och provning av fem olika sorters gin, med och utan tonic.

Ta del av historian på Hemsö Fästning:
Ta del av kalla krigets historia vid Hemsö fästning. Upplev hur det var att verka och leva i fästningen för 340 värnpliktiga och officerare i anläggningen och känn historiens vingslag.

Upplev en av Norrlands äldsta städer
Härnösand grundades 1585 och är en plats med mycket historia. Besök Härnösands vita domkyrka och den gamla stadsdelen Östanbäcken med vackra 1700- och 1800-talshus.

Få rundtur på ett whiskydestilleri i världsklass
Besök High Coast Whisky för guidning, provsmakning och lunch. 2023 vann destilleriet Maltwhisky-VM i klassen sherryfatslagring och en hel del andra tunga internationella utmärkelser.

Boka dina biljetter på Birka Gotland här

Läs mer om destinationskryssningar till Höga Kusten här

För mer information:
Susanne Kaarnimo-Knight, vd Gotland Alandia Cruises
skk@birkagotland.se

Eleonora Hansi, kommunikationschef Gotland Alandia Cruises & Viking Line
eleonora.hansi@vikingline.com, 070-452 41 41

Ämnen

Birka Gotland är Östersjöns nya nöjeskryssare med rekreation och upplevelser för vardagssmitaren. Fartyget drivs av bolaget Gotland Alandia Cruises, grundat 2023 som en gemensam satsning mellan rederierna Viking Line och Gotlandsbolaget. Birka Gotland erbjuder kryssningar och reguljärresor mellan Stockholm, Mariehamn och Visby från och med våren 2024. Läs mer på birkagotland.se.

Eleonora Hansi

Presskontakt Kommunikationschef Gotland Alandia Cruises & Viking Line Skandinavien 0704524141

Välkommen till Birka Gotland!

Birka Gotland