Birka Gotland ska uppgraderas på varvet i Landskrona. Foto: Birka Gotland

M/S Birka Gotland uppgraderas för 70 miljoner kronor

Det nystartade bolaget Gotland Alandia Cruises investerar 70 miljoner kronor i en tre veckors interiör och exteriör uppgradering av Östersjöns nya nöjeskryssare M/S Birka Gotland. Idag den 6 februari börjar fartyget sin färd mot varvet i Landskrona. Lagom till trafikstarten den 20 mars väntar spaupplevelser med skärgårdsvyer, skaldjursbuffé och de största svenska dansbanden.

Rederierna Viking Line och Gotlandsbolaget har gemensamt bildat det nya bolaget Gotland Alandia Cruises som driver fartyget Birka Gotland under ledning av vd Susanne Kaarnimo-Knight. Inför trafikstarten investeras nu 70 miljoner kronor i en uppgradering av fartygets interiör och exteriör. Idag den 6 februari styr Birka Gotland kosan mot varvet i Landskrona, samtidigt som de sista detaljerna gällande ombordupplevelsen kommer på plats inför trafikstarten.

– Birka Gotland är överlag i fint skick och renoverades senast 2019. Således finns det mycket att ta tillvara på samtidigt som vi med varsam hand kommer att förädla utvalda områden ombord. Bland annat satsar vi på spa-avdelningen på däck 10 som under koncepetet Achipelago Spa får en inbjudande skärgårdsprofil med högklassiga behandlingar, säger Susanne Kaarnimo-Knight ,vd för Gotland Alandia Cruises.

Utöver spa-avdelningen gör man också om Birkas ikoniska soldäck och uppdaterar hytterna med fartygets lyxiga sviter i spetsen. De kulinariska upplevelserna sätter tonen i fartygets totalt nio olika barer, caféer och restauranger. En lyxig ostronmeny som serveras tillsammans med kaviar och Kalix löjrom sticker ut, medan köttälskarna bland annat kan se fram emot nygrillat hängmörat gårdskött från Gotland. I nattklubben Backstage underhåller namnkunniga dansband såsom Streaplers, Lars Kristerz och Casanovas från söndag till torsdag. Mot slutet av veckan skruvas temperaturen sedan upp med partyband för alla festsugna.

Birka Gotland kommer att kryssa från Stockholm till destinationer som Mariehamn, Visby, Höga Kusten, Ystad, Bornholm och Riga. Resorna finns till försäljning på birkagotland.se samt Viking Line och Destination Gotlands kanaler.

För mer information, kontakta gärna:
Susanne Kaarnimo-Knight, vd Gotland Alandia Cruises
skk@birkagotland.se

Eleonora Hansi, informationschef Viking Line Skandinavien och Gotland Alandia Cruises
eleonora.hansi@vikingline.com, 070-452 41 41

Ämnen

Birka Gotland är Östersjöns nya nöjeskryssare med rekreation och upplevelser för vardagssmitaren. Fartyget drivs av bolaget Gotland Alandia Cruises, grundat 2023 som en gemensam satsning mellan rederierna Viking Line och Gotlandsbolaget. Birka Gotland erbjuder kryssningar och reguljärresor mellan Stockholm, Mariehamn och Visby från och med våren 2024. Läs mer på birkagotland.se.

Eleonora Hansi

Presskontakt Kommunikationschef Gotland Alandia Cruises & Viking Line Skandinavien 0704524141

Välkommen till Birka Gotland!

Birka Gotland