Gå direkt till innehåll
Biljetterna till Birka Gotland släpps idag på nya webbsidan birkagotland.se OBS, Bilden är manipulerad.

Nu släpps biljetterna till M/S Birka Gotland – premiärkryssning den 20 mars

Idag den 23 januari släpps de första biljetterna till Östersjöns nya nöjeskryssare M/S Birka Gotland. Samtidigt avslöjas att premiärkryssningen avgår från Stadsgårdskajen i Stockholm till Mariehamn den 20 mars. Från påskhelgen inleds också kryssningar och reguljärresor till och från Visby med fartyget. Resorna säljs via den helt nya webbsidan birkagotland.se samt via Viking Line och Destination Gotlands kanaler.

Rederierna Viking Line och Gotlandsbolaget har gemensamt bildat det nya bolaget Gotland Alandia Cruises som driver fartyget Birka Gotland under ledning av vd Susanne Kaarnimo-Knight. Klockan 17.30 den 20 mars 2024 avgår den första dygnskryssningen från Stockholm till Mariehamn med Birka Gotland.

– Nu kan vi äntligen bjuda in alla nyfikna till vår nya webbplats birkagotland.se och tillsammans börja räkna ner till premiärkryssningen. På webben presenterar vi alla våra kryssningar och släpper successivt nyheter om våra erbjudanden. Redan nu kan man exempelvis förboka sitt restaurangbesök eftersom vi vet att den goda maten är en stor del av kryssningsupplevelsen, säger Susanne Kaarnimo-Knight.

Birka Gotland kommer att avgå varje kväll från Stadsgårdskajen i Stockholm och ta sikte på Mariehamn och på utvalda avgångar även Visby. På påskafton den 30 mars går den första kryssningen till Visby. Birka Gotland kommer under året också att besöka ett pärlband av vackra Östersjöorter utöver Mariehamn och Visby, såsom Härnösand, Bornholm, Ystad och Riga. Den 30 januari släpps biljetterna till dessa.

Resorna finns till försäljning via birkagotland.se samt Viking Line och Destination Gotlands kanaler. För resenärernas bekvämlighet kan alla resor med Birka Gotland bokas med anslutningstrafik till och från 78 olika svenska orter.

Birka Gotlands trafik den 20 mars – 31 december 2024

Dygnskryssning Stockholm-Mariehamn-Stockholm
En natt ombord. Möjligt att resa reguljärt på delsträckorna.
Avgår från Stockholm kl 17.30 dagligen med undantag för datumen nedan.

Stockholm-Mariehamn-Visby-Mariehamn-Stockholm
Två nätter ombord och en dag i Visby. Möjligt att resa reguljärt på delsträckorna.
Avgår från Stockholm kl 17.00 den 30 mars, den 1 april, den 2, 4, 6, 9, 15, 23, 25, 27 och 30 juni, den 2, 4, 7, 9, 13, 15, 20, 22, 24, 28 och 30 juli, samt den 3, 5, 9 och 14 augusti.

Stockholm-Härnösand-Mariehamn-Stockholm
Två nätter ombord och en dag i Härnösand.
Avgår från Stockholm kl 17.00 den 5 och 19 maj, den 11 och 18 juni, samt den 1, 15 och 29 september.

Stockholm-Bornholm-Visby-Mariehamn-Stockholm
Tre nätter ombord, en dag på Bornholm och en dag i Visby.
Avgår från Stockholm kl 15.30 den 12 maj, samt den 18 och 25 augusti.

Stockholm-Ystad-Visby-Mariehamn-Stockholm
Tre nätter ombord, en dag i Ystad och en dag i Visby.
Avgår från Stockholm kl 15.30 den 26 maj och den 11 augusti.

Stockholm-Riga-Mariehamn-Stockholm
Två nätter ombord, en dag i Riga.
Avgår från Stockholm kl 15.30 den 8 och 22 september, samt den 8 och 15 december.

För mer information, kontakta gärna:
Susanne Kaarnimo-Knight, vd Gotland Alandia Cruises
skk@birkagotland.se

Eleonora Hansi, informationschef Viking Line Skandinavien
eleonora.hansi@vikingline.com, 070-452 41 41

Karin Bill, kommunikationsansvarig Gotlandsbolaget
karin.bill@gotlandsbolaget.se, 0498-20 10 60

Ämnen

Birka Gotland är Östersjöns nya nöjeskryssare med rekreation och upplevelser för vardagssmitaren. Fartyget drivs av bolaget Gotland Alandia Cruises, grundat 2023 som en gemensam satsning mellan rederierna Viking Line och Gotlandsbolaget. Birka Gotland erbjuder kryssningar och reguljärresor mellan Stockholm, Mariehamn och Visby från och med våren 2024. Läs mer på birkagotland.se.

Eleonora Hansi

Presskontakt Kommunikationschef Gotland Alandia Cruises & Viking Line Skandinavien 0704524141

Välkommen till Birka Gotland!

Birka Gotland