Bisnode Bokslutskommuniké 2009

• Rörelseresultat EBITA 593 (533) MSEK
  • Rörelsemarginal EBITA 12,3 (12,0) procent
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten 471 (426) MSEK
  • God efterfrågan på kredittjänster men svag utveckling för marknadsföringstjänster
  • Kostnadsbesparingar resulterade i starkt rörelseresultat och
  • Företagsförvärv och avyttringar i linje med fastställd strategi

Händelser efter balansdagen

• I januari slutfördes förvärvet av Directinet, en ledande leverantör av onlinebaserade direktmarknadsföringslösningar i Frankrike

Vd har ordet

”Tack vare en stark avslutning på året redovisar Bisnode sitt bästa rörelseresultat, EBITA, hittills. Rörelsemarginalen uppgick till drygt 12% och kassaflödet från den löpande verksamheten var mycket starkt.

Det positiva rörelseresultatet har uppnåtts trots ett fortsatt utmanande marknadsläge och är i första hand resultatet av de åtgärder som vidtagits för att anpassa kostnadsstrukturen till den tillfälligt lägre efterfrågan.

Under året har ett antal företagsförvärv och avyttringar genomförts. Samtliga affärer ligger i linje med koncernens strategi att fokusera på kärnverksamheter och innehav där vi kan uppnå tydliga intäkts- och kostnadssynergier för att öka försäljning och lönsamhet.

Detta arbete tillsammans med införandet av en ny organisation, fortsatta satsningar på nya produkter samt en ökad segmentering av vårt marknadserbjudande innebär att Bisnode är väl positionerat för framtida tillväxt och ökad lönsamhet.”

Johan Wall, VD och koncernchef

• affärsinformation
  • bisnode
  • direktmarknadsföring