Swedish AI Landscape mapping. Bild: Ignite Sweden.

AI-bolag presenteras på ny prestigefull EU-lista

Startupbolaget Indivd har valts ut till kvalitetslistan AI Landscape of Sweden. Listan, som är en del av en större kartläggning inom EU, är tänkt att fungera som en prestigefull kvalitetsstämpel för viktiga europeiska startup-företag inom AI.

Den svenska kartläggningen är en del av ett pågående europeiskt initiativ för att skapa ett europeiskt landskap med AI-företag i varje EU-land. Ambitionen från den svenska projektgruppen är att de svenska startup-företagen ska vara högt representerade på denna karta.

På listan hittas också Calejo och Prediktera som tidigare deltagit i BizMakers Forest Business Accelerator.

Viktig kvalitetsstämpel
Listan är tänkt att stödja tillväxten av AI-företag inom ett komplicerat område, och ska bidra till att guida och ge en viktig signal till innovationsekosystem, investerare, myndigheter och den akademiska världen om att de listade företagen är kvalitetsstämplade. Kvalitetsstämplingen genomförs av ett kvalificerat AI-råd med representanter från universitet, myndigheter och företag.

- Vi vill att våra svenska startups ska vara mycket högt representerade på den här kartan. Kartan fungerar som en kvalitetsstämpel för kvalificerade startups, säger Stina Lantz, programansvarig på Ignite Sweden, som är en nationell programdel i SISP - Swedish Incubators and Science Parks.

Djupgående kartläggning
Projektet leds av AI Sweden, Ignite Sweden och RISE, som har spenderat en lång tid åt att leta rätt på Sveriges bästa startup-företag inom AI som de tror kommer att påskynda och bidra till användningen av AI-applikationer i landet. Kartan har sedan godkänts av en utvärderingskommitté med företrädare för investerare, stora företag, den akademiska världen, startup-företag och inkubatorer.

- Vi tror att nystartade företag kommer att göra stor skillnad för att påskynda det svenska AI-ekosystemet och genom denna kartläggning. Att vara närvarande på kartan kommer att fungera som en guide för intressenter inom den privata och offentliga sektorn som vill samarbeta med dessa AI-företag, säger Katarina Fégeant, projektledare på AI Innovation of Sweden.

Sameuropeisk satsning
Listan är en del av ett pågående europeiskt initiativ för att skapa en landskapsarkitektur av AI-startups i varje land. Sverige diskuterar närmast att tillsammans med Tyskland att under 2021 skapa en gemensam lista för både svenska och tyska AI-företag. På sikt är tanken att skapa en gemensam lista för hela EU.

Se hela listan över företag som platsar på AI Landscape of Sweden 2020: https://aistartuplandscape.se/