Mona Sundin kliver på uppdraget som chef för affärsområdet Science Park på BizMaker.

BizMaker växlar upp med ny affärsområdeschef

Sedan maj i år är Mona Sundin ny chef för affärsområdet Science Park på BizMaker. En medveten satsning för att stärka stödet till det regionala näringslivet och offentliga organisationer som vill utvecklas och förnya sig.
- Vi ser att det finns ett behov och en efterfrågan bland ett flertal företag i Västernorrland som vill växla upp och ta nästa steg, säger Mona Sundin.

Med en topprankad och regionalt etablerad inkubatorverksamhet som stöttar entreprenörer och startups att ta sina idéer till marknad kommer BizMaker även att förstärka stödet för redan etablerade företag och organisationer, som ett steg i ledet att positionera Västernorrland som en attraktiv plats att bo och verka på.

- Jag ser fram emot att leda denna strategiska satsning för det regionala näringslivet med utgångspunkt i Västernorrlands styrkeområden inom bland annat skog, digitalisering och foodtech, säger Mona Sundin.

Fokus i affärsområdet Science Park ligger på att skapa möjligheter för redan etablerade företag och organisationer som vill göra en tillväxtresa samt att stötta offentliga organisationer i frågor och utmaningar som de står inför.

- Vi har fått bland annat fått förfrågningar från företag som genomgår ett generationsskifte, och företag som fått in nya krafter i ledningen och som vill göra en tillväxtresa, säger Mona.

Mona Sundin har tidigare varit utvecklingsstrateg på BizMaker och har haft nära samarbeten med organisationer och företag som vill bidra till utvecklingen av Västernorrland framåt.

- Vi har en viktig roll att se synergier och koppla samman människor, företag, forskning och offentliga organisationer som vill utvecklas tillsammans. När de möts skapas nya spännande idéer och lösningar, säger Mona Sundin och fortsätter;

- Vi kommer dessutom att kroka arm med andra aktörer som stöttar företag på deras resa. Det finns olika typer av kontakter och stöd för företagare att ta del av och vi vill göra det lättare att navigera kring vilken hjälp som finns tillgänglig, säger Mona Sundin.

- Det här är en enormt viktig pusselbit som faller på plats och ett viktigt steg för att möta vårt uppdrag som en av regionens motorer för innovation och hållbar tillväxt. Med Mona på plats i sin nya roll kan vi öka vår fokusering och skapa nya möjligheter för en tillväxtregion att räkna med, avslutar Matts Nyman, vd på BizMaker.

Mona Sundin

Affärsområdeschef Science Park 072 202 07 76