Agnes Lindberg, projektledare på Ung Företagsamhet och Jonny Nissilä, affärsrådgivare på BizMaker samarbetar för att stötta gymnasieelever som driver UF-företag.

BizMakers affärsrådgivare stöttar gymnasieelever på UF-resan

Att starta UF-företag är inte den enklaste uppgiften att ge sig på som gymnasieelev. Lärare och mentorer är viktiga i utmaningen om att få en affärsidé att ta fart. Extra rådgivning och en skjuts framåt kan dessutom erbjudas av BizMakers affärsrådgivare.

– Från vår sida handlar det mycket om att lyssna och ha en dialog med UF-företagen. Vi är definitivt mer coacher än rådgivare och ser till att inte pusha eleverna för hårt. Det viktigaste är att eleverna efter avslutat UF-år känner att de har lärt sig vad det innebär att driva företag, säger Jonny Nissilä, affärsrådgivare på BizMaker med huvudansvar för kontakten med Ung Företagsamhet Västernorrland.

– På sikt kanske de hamnar med ett företag hos oss på BizMaker, men det är inte anledningen till att vi engagerar oss. Vi ser det som en vinst för samhället om fler blir intresserade av företagande och entreprenörskap. Mycket glädjande att intresset för vårt stöd varit stort hittills i år, förklarar Jonny Nissilä.

Då UF-företagande är en metod för att lära sig att driva företag på skoltid, så besöker Jonny Nissilä och hans kollegor flera gymnasieskolor och ger inspiration kring företagande.

– Där riktar vi oss till hela klassen. När något av UF-företagen sedan önskar kontakt med någon av oss från BizMaker är de välkomna att höra av sig. Det viktiga är att det initiativet kommer från dem själva, eftersom det tyder på ett driv som är en bra start om vi ska gå vidare med coachning, säger Jonny Nissilä.

– Att eleverna kan ta del av professionell hjälp från affärsrådgivare är värdefullt på flera sätt. Affärsrådgivarnas kunskap om entreprenörskap skapar ett förtroende hos eleverna som bidrar till att de känner sig trygga i sin UF-resa, menar Anneli Näsberg, lärare på estetiska programmet på Sundsvalls gymnasium Hedbergska.

UF-företagandet har de senaste åren ökat år efter år i Västernorrland och 2021 beräknas 1 000 gymnasieelever i Västernorrland starta företag. Agnes Lindberg som är projektledare på Ung Företagsamhet Västernorrland ser samarbetet med BizMaker som en viktig möjlighet för elevrna som driver företagen.

– Samarbetet med BizMaker är jätteviktigt och gör att eleverna får tillgång till professionella rådgivare. Det mesta är nytt för en UF-företagare och att ha ett bollplank med erfarenhet att vända sig till kan göra stor skillnad, säger Agnes Lindberg.

Hur omfattande coachinsatsen från BizMaker blir avgörs från fall till fall. Företagen börjar med att ansöka om att få träffa en affärsrådgivare och efter ett startmöte bedöms hur stort behovet av coachning är.

Jonny Nissilä

Affärsrådgivare 070 145 57 62