Clean-techföretag från Ånge gräver guld i Ukraina

Clean-techföretag från Ånge gräver guld i Ukraina

Inkubatorbolaget Recond Concept har, tillsammans med Åkroken Business Incubator, under tre dagar deltagit på Sweden-Ukraine Cleantech forum i Ukraina - ett arrangemang av Svenska ambassaden, Business Sweden och Ukrainska staten.

Recond Concept arbetar med gröna kemikalier för rengöring av kyl- och värmeanläggningar inom energisektorn och i fastighetsbranschen. Åtgärden ger en energibesparing - en god affär för alla parter och miljön.

Carina och Nils-Erik Jonasson som driver bolaget talade om sin innovativa affärsidé på Cleantech forum i Ukraina tillsammans med bland annat Svenska biståndsministern Isabella Lövin, Världsbanken, Nefco, tyska GIZ, och Ukrainska vice premiärministern.

Deltagandet har skapat nya kontakter och nätverk med många viktiga organ och personer inom näringslivet i Ukraina. Nya affärer har initierats och bland annat har ett letter of intent tecknats med ett stort serviceföretag i Ukraina.

På bilden: Nils-Erik och Carina Jonasson, Recond Concept och Pelle Berglund, Åkroken Business Incubator