Gimics teknik upptäcker snabbt misstag i tillverkningsprocesser.

Deras artificiella ögon hittar felen

Startupbolaget Gimic har utvecklat en digital lösning för kvalitetsinspektioner med hjälp av AI. Produkten gör att misstag snabbt kan upptäckas i tillverkningsprocesser i industrin och efter skarpa tester i industrin väntar marknadsintroduktion under våren.

– Vi ersätter det mänskliga ögat med ett digitalt. Med hjälp av AI lär kunden systemet att leta efter avvikelser, säger Henrik Arvsell, vd på Gimic.

Lösningen har hittills testats i högteknologisk metallbearbetning och inom plastindustrin. Vissa justeringar väntar samtidigt som bolagets säljorganisation ska byggas upp.

– Målet är att rulla ut produkter på marknaden under våren, säger Henrik Arvsell.

Gimic deltog i Future Industry Accelerator 2021, BizMakers program där innovativa startupbolag från hela Sverige vidareutvecklat sina bolag under sju månader med hjälp av ny kunskap och stöd från branschledande företag i tillverkningsindustrin.

– Vi har haft stor nytta av programmet. Dels i form av intressanta seminarier kring bland annat juridik och sälj, men inte minst har vi uppskattat samarbetet med partnerföretagen från industrin, säger Henrik Arvsell.

Anna Edblad, vd för Örnsköldsviks Industrigrupp, ser stora möjligheter med att innovativa startups och större bolag drar nytta av varandra.

– Det är ett fantastiskt tillfälle att fortsätta stärka industrins konkurrenskraft i Västernorrland. Genom att vara nyfiken och tillföra ny innovation i några av våra medlemsföretag kan vi stödja tillväxtprocessen i regionen, säger Anna.

Bosch Rexroth, BAE Systems och Industrifonden var partners i programmet.

Henrik Arvsell, vd Gimic
henrik@gimic.se