Christian Söderberg, Åkroken Business Incubator, inledningstalade. Foto: Lena Samuelsson

Drakmästare med bra vind i seglen

I lördags höll Åkroken Business Incubator kapitaleventet Drakmästarna i samband med Jungfrusund Race Week och allsvenskan i segling. Tre spännande startup-bolag från Västernorrland befann sig på Ekerö för att presentera sina affärsidéer för en kapitalstark investerarpanel.

Vädret under lördagen var mer på seglarnas sida än på vår med starka vindar och kyliga grader. Men lagom till Drakmästarna drog igång vid 15-tiden tittade solen fram. Inbjudna gäster och förbipasserande publik fick då ta del av fantastiska företagspresentationer och väl genomtänkta frågor från en erfaren panel av investerardrakar.

Tre spännande startup-bolag från Västernorrland presenterade sina affärsidéer
Först ut var Kotten från Härnösand med sina stearinbehandlade kottar som tänder din grill och brasa miljövänligt. Inte en drake kunde undvika att lukta på kottarna i de snygga förpackningarna.

Efter en kort paus var det dags för Paralox från Sundsvall som tillverkar och säljer ett patenterat byggsystem bestående av små, lätthanterade väggdelar. Idén är att alla som kan bygga ihop en Ikeamöbel i framtiden ska kunna bygga sitt eget hus.

Sist ut att tämja drakarna var Anton Frans från Söråker i Timrå som säljer solglasögon med en välgörenhetstwist. Bolagets målgrupp är vardagshjältar som vill göra medvetna val och bidra till en bättre värld.

Efter företagspresentationerna fick företagen och drakarna möjlighet att mingla med varandra. Kvällen avslutades med middag på Jungfrusund Marina.

Konceptet Drakmästarna arrangerades för första gången i Sundsvall i höstas och nu i det här sammanhanget. Med två lyckade satsningar i ryggen fortsätter vi på inslaget spår och ser fram emot nästa gång.

Drakmästare är den som kan prata med drakar på drakars vis. Namnet syftar därmed till entreprenörens förmåga att vinna panelens gunst och ta hem en investering.

Drakarna som deltog i panelen
- Staffan Helgesson, vd och grundare av Creandum
- Filip Grufman, grundare av vinimportbolaget Prime Wine, känd affärsängel och bl.a. delägare i spar-appen Dreams.
- Karl Mikael Syding, en av världens största hedgefondstjärnor och styrelseordförande i Angel Initiative.
- Peter Hamberg, från grundarfamiljen av bl.a. Betson och Net Entertainent.
- Olle Nordberg, TV-programmet Draknästet och VD för investeringsbolaget Huaso Holdings med bl.a. Ladza Fastigheter, Admit Ekonomi och Börsbolaget Stockwik Förvaltning

Se bilder från eventet här

Om Jungfrusund Race Week
Jungfrusund Race week är ett familjevänligt tredagarsevent som arrangeras av Ekerö Båtklubb tillsammans med Jungfrusunds Skärgårdsstad i samband med allsvenskan i segling. På programmet detta år stod även Padel-tennisturnering, Triathlontävling, försäljning av seglings- och fritidskläder samt flera utställare och restauranger.

För mer information, kontakta:
Erica Markusson, affärsrådgivare inom området kapital hos Åkroken Business Incubator
070-375 03 19, erica.markusson@akroken.se

Paralox - Peter Stenquist, 070-266 36 36