Efterfrågad föreläsare duplicerar sig digitalt

Efterfrågad föreläsare duplicerar sig digitalt

Ulrika Ekebro är en av Sveriges mest efterfrågade utbildare inom socialrätt och den sociala barnavården. Nu skalar Härnösandsföretagaren upp sin verksamhet genom en egen webbplattform.

Hur skyddar vi barn som på olika sätt far illa? Socionomen Ulrika Ekebro har arbetat många år inom socialtjänstens område, som socialsekreterare men även med tillsyn på Länsstyrelsen.

Sedan hon startade sitt företag Ekebro Utveckling 2010 har hon varit en eftertraktad föreläsare och handledare med hela Sverige som arbetsfält.

– Socialtjänsten är ett väldigt reglerat och komplext område. Min styrka är att jag har både den juridiska sakkunskapen och de praktiska erfarenheterna med mig i bagaget – både hjärna och hjärta, konstaterar hon.

Ulrika Ekebro har oftast en full kalender, och inte alltid utrymme att möta efterfrågan ute i landet. Därför satsar hon nu på digitala lösningar.

– För att växla upp verksamheten behöver jag erbjuda annat än fysiska föreläsningar. Jag håller på att ta fram en webbplattform som ska lanseras efter sommaren, säger hon.

Där kommer det bland annat att finnas filmade föreläsningar och andra pedagogiska verktyg förpackade i moduler.

– Jag har valt att göra det mesta själv, både filmande och redigering. Lär jag mig tekniken kan jag lätt uppdatera och anpassa materialet, säger hon.

Hon ser materialet på webbplattformen som ett bra komplement till de fysiska föreläsningarna.

– Vem vet, i vissa fall kan det kanske vara bättre för deltagarna? En personalgrupp kan ta till sig ny kunskap stegvis, och diskutera tillsammans, i stället för att försöka ta in allt under en heldagsutbildning med mig på plats.

Hon nämner också hållbarhetsaspekten.

– Förhoppningsvis kommer plattformen att leda till att jag kan resa mindre, vilket både är bra för miljön och kan frigöra tid som jag kan ägna åt mina andra tjänster, handledning och krishantering.

Ulrika Ekebro erbjuder även olika former krishantering/stöd/handledning.

– Där jobbar jag även med andra aktörer än socialtjänsten, något jag gärna skulle vilja göra mera.

Ekebro Utveckling ingår i BizMakers företagsinkubator.

– Jag får mycket värdefullt stöd från BizMaker, de hjälper mig vidare till nästa steg på min företagsresa, säger Ulrika Ekebro.

Den 26 april medverkar hon på Härnösands kommuns företagsfrukost.

– Det verkar finnas en föreställning att alla experter finns i Stockholm, men jag kan visa är att det är möjligt att ha hela landet som arbetsfält och ändå utgå härifrån fantastiska Höga Kusten. Det kan vara en inspiration för andra tänker jag, att man kan skapa det jobb man vill ha och ändå bo här.

Ulrika Ekebro
ulrika@ekebroutveckling.se

__________________________________________________________________________________

BizMaker är en regional inkubator och science park i Västernorrland. Som länets motor för innovation främjar vi företagsutveckling och förnyelse av näringsliv och samhälle. Med ett coachande förhållningssätt frigör vi kraften hos entreprenörer och innovatörer så att goda idéer kan formas till nya affärer och hållbara lösningar för framtiden. BizMaker erhåller projektstöd från bland annat Europeiska regionalfonden och Region Västernorrland.