Från vänster: Carl Johard, Andreas Hjorth, Victor Molén och Fredrik Hammargården.

Filmad men ändå anonym – så löste Indivd butikernas dilemma

Med hjälp av en unik, anonymiserad teknik för ansiktsigenkänning är BizMakers inkubatorföretag Indivd i färd att förändra framtiden för fysiska butiker – utan att inkräkta på kundernas integritet. Med data från Indivd kan handeln förbättra såväl butiker, som upplevelser och utbud.

I e-handeln är det lätt för företagen att få information om sina målgrupper och kunder – så lätt att lagstiftningen skärpts för att skydda de enskilda shopparnas integritet, inte minst genom GDPR. Möjligheterna att i en fysisk miljö spåra kunderna och deras beteenden har varit mindre.

Indivds teknik bygger på att befintliga övervakningskameror i butikerna används för att analysera kundernas beteende, men utan att bilderna eller några personuppgifter lagras. Analysen utförs i ett AI-system där informationen anonymiseras inom loppet av millisekunder och bilden omedelbart förstörs.

– Tekniken bygger på ”data protection by design”, med ett antal säkerhetsmekanismer, som gör anonymiseringsprocessen helt automatisk och omöjlig att följa. Det blir i sig ett integritetsskydd, och startskottet för vår lösning, säger Fredrik Hammargården, medgrundare och produktägare på Indivd.

Kvar finns en mängd data på målgruppsnivå – ungefärlig ålder och kön på kunderna, hur de rör sig, var de uppehåller sig längst, och så vidare. Denna information är guld för butiksinnehavare, gallerior och stadskärnor, som med Indivds data som grund kan utveckla miljö och utbud för att skapa en bättre kundupplevelse.

Tidigare har butiker använt sig av datainsamling genom exempelvis WiFi- och mobilnät. Alla metoderna har stora brister av olika slag, antingen för att de kräver en aktiv insats av användare eller för att de samlar in alltför detaljerad information om enskilda. Indivds metod ger tillräckligt med information om besökarna på gruppnivå, utan att lagra eller lämna ut personuppgifter.

Indivd föddes för fyra år sedan när kärnan i grundargänget, som alla vara djupt engagerade i privacy- och integritetsfrågor, satte sig ner och identifierade den fysiska handelns problem när det gäller datadriven kundkännedom. Därefter följde ett intensivt utvecklingsarbete i tre faser – utveckling av själva anonymiseringstekniken, verifiering och juridisk granskning, och pilotfasen, där Indivd nu befinner sig. Ett stort genombrott var när Datainspektionen sommaren 2020 gav klartecken för tekniken, och i september rullade den första skarpa piloten igång på klädbutiken Best of Brands i Stockholm.

– Vi gick från forskning och utveckling till pilot på 1,5 månad. Nu fortsätter pilotfasen under 2021, med fler och större butiker, både nationellt och internationellt.

Indivd blev tidigt ett av företagen i BizMakers inkubatorprogram, som har varit en viktig miljö för Indivd och inte minst för Fredrik Hammargården.

– Inkubatorn är ett utmärkt sammanhang att sitta i, en plats för att möta, prata och lära sig av andra som gör en liknande startupresa. Mycket handlar om ögonblick av ”serendipity”, alltså sammanträffanden som man kanske inte omedelbart ser nyttan av, ett samtal eller en tanke som dyker upp några veckor senare när man står i duschen eller är ute på en promenad.

BizMaker och inkubatorprogrammets partner IBM har också bidragit med resurser, inte minst till träningen av Indivds AI-teknologi som kräver mycket datakraft.

– Men oavsett om man har erfarenhet av att driva startups, om man är ung eller gammal, så tror jag att man har nytta av att kliva in i ett sådant här sammanhang. Man utsätts för en massa lärorika saker, som att pitcha idéer, prata med kunder och sprida sina idéer. Det är det absolut största värdet av BizMakers inkubatorprogram, säger Fredrik Hammargården.

Förutsättningarna för handel i fysiska butiker har påverkats mycket av såväl e-handelns utveckling som av coronapandemin. Förändringen kommer att fortsätta, spår Indivd, och det är just där som företagets tjänster blir extra relevanta.

– Hur vi vill uppleva ett butiksbesök förändras hela tiden, och därför blir man aldrig ”färdig” med utvecklingen. Med vår teknik kan företagen få insikter som ligger till grund för beslut som tidigare baserats på generella antaganden och gamla sanningar. De är en iterativ process, där man får prova sig fram, göra A/B-tester och lära sig mer om vad som fungerar.

Att fysiska handelsplatser kommer att fortsätta vara en viktig del för människor är Indivds grundare övertygade om, trots utmaningarna.

– Fysisk handel har varit viktig under en stor del av människans hela existens. Människor gillar helt enkelt att gå till en butik, och dessutom uppfyller e-handel och fysiska butiker helt olika behov. Ibland vill man bara hitta det lägsta priset, men många gånger vill man kunna känna, prova och ha en person att prata med, säger Fredrik Hammargården.

Med hjälp av Indivd kommer nu de fysiska butikerna att ta upp kampen med e-handeln.

– Efter att nu suttit på BizMaker i snart tre års förberedelse så är vi redo att flyga. Vi har precis fått in en investering på åtta miljoner och börjat lansera oss hårdare mot marknaden. Nu är vi väldigt nära vår målsättning att vara en självklarhet i fysiska butiker och gallerior. Vi och de fysiska butikerna kommer tillsammans ge Amazon en rejäl match, avslutar Indivds VD Victor Molén.

Fredrik Hammargården, medgrundare och produktägare
fredrik(@)indivd.com