Under 2022–2023 har Flasheye verifierat sin teknologi tillsammans med BizMaker och partnerbolagen SCA, IBM och Rise Processum, och fått hjälp att nå ut till fler stora industri- och teknikbolag.

Flasheyes Lidar-teknik lockar storbolagen

Med en unik lösning som kan övervaka både kvalitet och säkerhet inom industrin har Flasheye AB snabbt fått uppmärksamhet – och kunder. Målet är att med Lidar-sensorer efterlikna och överträffa de mänskliga sinnena och skapa bättre processer.

– Möjligheterna är oerhörda! Det här är bara början på början, säger Ida Rehnström, COO på Flasheye.

Flasheye utvecklar och säljer mjukvara och kompletta system för övervakning i fysiska miljöer. Det kan handla om exempelvis scanning av material i ett flöde, för sortering och kvalitetsbedömning, eller av säkerhetsövervakning i en miljö där människor rör sig.

– Ju stökigare miljö det är, desto svårare är det att övervaka. Vårt system tar in hundratusentals datapunkter och kan läsa av en process ner på centimeternivå. Sedan kan vi koppla ett larm eller annan åtgärd till specifika händelser, berättar Ida Rehnström som är operativ chef på startupbolaget från Luleå.

Flasheye jobbar med analys av 3D-data i realtid och kan använda vilken teknik som helst som genererar 3D-data. Ett exempel är Lidar, som använder ljus för att mäta och analysera verkligheten, som en kombination av kamera och radar. Flasheyes innovation är datorprogrammet som står för analys av den stora mängden data, men företaget levererar också kompletta lösningar med sensorer, servrar och en skräddarsydd programvara.

Flasheye började sälja in sitt system under 2022 och har snabbt vuxit till ett tiotal anställda. De första kunderna finns i gruvnäringen där också grundaren har sin bakgrund, men även inom skogsindustrin som har ett stort behov av att övervaka industriprocesser. Bolaget kom tidigt i kontakt med SCA, som rekommenderade Flasheye att söka till BizMakers affärsutvecklingsprogram Forest Business Accelerator.

– Genom acceleratorn har vi fått prestigereferenser, SCA som vi nu har mycket kontakt med och även andra stora företag som är i världsklass i sina nischer. Vi har fått riktiga kontakter, riktiga affärer och träffat personer som öppnar hela sina nätverk.

Flera av de nuvarande kunderna har också finansierat utveckling av produkten.

– Det är ett kvitto på att vi gör något rätt, när kunderna vill vara med och betala för utveckling som vi sedan kan använda i vår basmjukvara, säger Ida Rehnström.

Nu ligger fokus på att renodla affären och bygga upp distributörsnätverk på hårdvarusidan, så att Flasheye helhjärtat kan ägna sig åt mjukvara och system.

– Om några år ser vi att allt fler kommer att vara med på tåget. Redan idag finns Lidar i Iphone och på Volvos senaste modell. Då ser vi att vi kommer att kunna fokusera helt på vår specialkompetens och våra patentsökta metoder som gör massinstallationer snabbare och säkrare, avslutar Ida Rehnström.

Ida Rehnström
ida@flasheye.se

Startups från hela Sverige kan söka till affärsutvecklingsprogrammet Forest Business Accelerator.