Jennie, David och Robert från inkubatorbolaget "Kotten" har all anledning att glädjas. Många nya affärer, kontakter och intervjuer med internationell branschpress har skapats på IWB-mässan.

Skogliga startups på internationell mässa för nya träbaserade produkter och bränslen.

Träbaserade produkter och bränslen får allt större betydelse när det gäller att möta framtidens krav på hållbarhet och för att lösa klimatfrågan. Skogsindustrin kommer att spela huvudrollen i denna omvandling. International Wood Biorefining Week (IWB) som äger rum på Stockholmsmässan den 24-26 maj belyser möjligheterna för den träbaserade bioraffineringsindustrin – potentialer, teknik, marknader och politik. Här deltar just nu Åkroken Business Incubator tillsammans med tre av våra skogliga startups och kollegorna från BioBusiness Arena.

Syftet med IWB Week är att skapa en mötesplats för skogsindustrin och visa upp de möjligheter som industrin kan erbjuda för att möta förväntningarna på hållbarhet.

Evenemanget invigdes av landsbygdsminister Sven-Erik Bucht. Den första dagen fokuserade på marknader för biobaserade produkter. Det hölls även ett seminarium om hållbar och smart ekonomi som tar hänsyn till miljön. Några av programpunkterna för de kommande dagarna är avancerade biodrivmedel, biokraftsvärme, nanocellulosa, smarta förpackningar, kolfiber, byggnader byggda i trä, cellulosatextil och möjligheten att använda trä inom livsmedelsproduktionen. Konferensen avslutas med ett seminarium om industrins framtid.

– "Tanken är att skapa en dialog över industrigränserna mellan skogsindustrin och andra tillverkningsindustrier. Det är roligt att så många företag inom skogsindustrin förstår hur viktigt det är att mötas och marknadsföra sina produktlösningar", säger Marcus Bergström, vd för Adforum som är med och arrangerar IWB.

IWB Week erbjuder ett stort konferensprogram och en internationell utställning med cirka 170 deltagande företag från nästan alla europeiska länder samt Kanada, Kina och Indien. På mässområdet kan besökarna dessutom besöka en utställning med produkter tillverkade av träbaserade innovativa material samt en samlingsmonter med nästan 40 olika tidningar som stödjer evenemanget.

Inkubatorbolagen Paralox, Kotten och Allvar Underwear visar i dagarna upp sina innovationer på mässan för internationella besökare och branschpress. Det har varit full fart i montern och många nya affärer och nya kontakter har knytits.

Mer om IWB Week
International Wood Biorefining Week arrangeras av Svebio, Adforum, Elmia och Nordisk Papperstidning & Business. Konferenserna World Bioenergy och Bioeconomy Innovation Forum är en integrerad del av IWB Week.Det ledande forsknings- och teknikföretaget VTT Technical Research Centre of Finland och Innventia, ett världsledande forskningsinstitut som arbetar med innovationer baserade på råvara från skogen, är båda konferenspartner till evenemanget. Läs mer på www.iwbweek.com.