Sundsvallsföretag möter internationell marknad

Sundsvallsföretag möter internationell marknad

Under Scandinavian Startup Week i London, som arrangeras 6 – 9 februari, åker 13 utvalda tillväxtbolag från hela Sverige till Storbritannien för att möta investerare och skapa nya affärskontakter. Sundsvallsföretagen Crosser Technologies och AppliedGroup Nordic är två av företagen som deltar på resan.

– Det här är en unik möjlighet för våra bolag att möta både potentiella kunder och internationella investerare. Våra entreprenörer är väl förberedda och redo att ta steget ut på internationell marknad, säger Matts Nyman, Affärsutvecklingsansvarig på BizMaker.

Förutom inbokade affärsmöten kommer bolagen få pitcha för investerare och skapa värdefulla kontakter med inkubatorer på plats, London & Partners samt Enterprise Europe Network.

- Vi säljer en produkt som ska internationaliseras. Vi ser den här resan som en bra möjlighet att sondera terrängen på en av våra kommande fokusmarknader innan vi kör fullt ut, säger Thomas Jonasson på AppliedGroup Nordic.

Resan vänder sig främst till tillväxtbolag som är nära eller redan har genomfört en marknadsintroduktion. Bolagen som alla kommer från någon form av inkubator har de senaste veckorna förberett sig noga på att möta en internationell marknad, bland annat genom skarp pitchträning på engelska.

– Storbritannien är en stor marknad för oss och vi ser fram emot att träffa både nya och gamla kunder på resan. Vi kommer även presentera vårt företag på TechHub, Campus London på tisdag kväll. Det ska bli spännande att se vilken feedback vi får, säger Johan Jonzon, vd på Crosser Technologies.

Scandinavian Startup Week är ett led i det tätare samarbete som under senhösten 2016 mynnade ut i en avsiktsförklaring mellan inkubatorerna FöretagsfabrikenBizMaker och Inkubera. Även organisationen Swedish Incubators and Science Parks har varit viktig för att genomföra resan.

BizMaker är en regional företagsinkubator med kontor på sju orter i Västernorrland och på Ekerö i Stockholm. Vi erbjuder kreativa kontorsmiljöer och en effektiv process för utveckling av människor, affärer och nya tillväxtföretag.

BizMaker driver projekt VINK 2016-2018 och erhåller stöd från bland annat Europeiska regionala utvecklingsfonden och Landstinget Västernorrland.