Västernorrland satsar på lekhotell och sushiglass – om barnen får bestämma

Västernorrland satsar på lekhotell och sushiglass – om barnen får bestämma

Vad händer om man låter skolbarnen lösa företagarnas utmaningar? I projektet Innovationshack för framtidens entreprenörer har BizMaker tagit hjälp av Technichus och Västernorrlands företag för att skapa en unik, lärorik utmaning. Nu är resultatet här – och framtiden känns äntligen spännande igen.

”Taket sitter löst!”

En lätt nervositet ligger i luften på Technichus i Härnösand när ett femtiotal lågstadieelever samlats för att presentera sina bästa idéer för nyfikna uppdragsgivare. Gruppen från åk 2 på Solenskolan justerar detaljerna i sin stora 3D-modell som ska övertyga de vuxna, och det lösa taket kommer på plats igen. Snart är det dags.

”Innovationshack för framtiden entreprenörer” arrangeras av BizMaker i samarbete med Technichus, näringslivet och skolor från Sundsvalls och Härnösands kommuner. Eleverna har fått tre uppdrag från företag i regionen att lösa, och arbetat med projektet vid fem tillfällen under våren.

Södra Berget i Sundsvall har frågat: Hur ser framtidens hotell ut – och vad gör man där?

Eleverna på Högom skola åk 2 har identifierat ett tydligt problem: Det är tråkigt att vara barn på hotell! Deras vision har allt som krävs för att ändra på det. En fullutrustad lekhall med rutschbana, hoppborg, fotbolls- och innebandyplaner, klätterhörna med brandstång men också plats för vila och återhämtning presenteras som 3D-modell i papper, kartong och återbrukade material. Fri lek med ett viktigt undantag: Vuxna får endast vara med i sällskap av sina barn!

Södra Bergets representant Anton Lukeniuk är förtjust.

– Vi sitter i möte efter möte och diskuterar de här sakerna. Här har vi ju facit, det är bara att sätta igång och bygga!

Sofiainstitutet i Härnösand har ställt frågan: Hur ser framtidens sätt att turista ut?

Grundaren Agneta Nyholm har skickat med barnen några ledord: Naturligt, långsamt, utvecklade, som kittar oss samman, meningsfullt och spektakulärt.

En rad storslagna presentationer från åk 2 på Solenskolan, Brännaskolan och Gerestaskolan drar ut linjerna för ett spektakulärt framtida Härnösand.

Först presenteras en vattenbaserad upplevelsepark med akvarium, bubbelpool och plats att samlas kring en eldstad för att hänga med familj och kompisar. Sedan ett äventyrsland där man förutom bad och rutschkana även ska kunna cykla i en trickbana eller pyssla.

Nästa presentation sker i form av en digital rundvandring i en Minecraftmodell, där eleverna satt ihop sitt eget nöjesområde med både tivoli, djurpark och trampolinpark. Sist men inte minst presenteras en kombinerad höghöjdsbana och escape room-anläggning, där besökarna ska lösa problem på hög nivå för att ta sig vidare och ner på marken igen. Allt uppbyggt i fantasieggande modellformat. Anläggningen ska ligga på Vårdkasberget och ha målgruppen 6–65 år, berättar andraklassarna.

– Jag blir alldeles lycklig! Vi behöver verkligen stimulera leken genom hela livet, och det är härligt att höra hur så många sinnen är inblandade i idéerna. Det är ni som ska designa framtiden, det ska jag verkligen ta med mig, säger Agneta Nyholm.

Den sista utmaningen kommer från restaurang Berg & Hjort i Sundsvall: Hur ser framtidens glass ut?

Eleverna på Bergsåker F-2/Österro skola beskriver sin process, där de först gått igenom vilka glassar som redan finns, för att sedan skapa helt nya sorter både vad gäller smak, form och servering. Idéerna lär räcka för Berg & Hjort under lång tid framöver: Tortilla-glass! Pizza-glass där man skär bitar av en smak i taget! Kompis-glass som delas i två! Till slut har eleverna ändå landat i tre konkreta förslag.

Sushiglassen har formen av delikata sushibitar, men smakar ändå som glass, och du slipper välja en enda smak. Kokosnötglassen serveras i naturlig nötskalsförpackning, med sugrör.

Sista gruppen har haft svårt att välja mellan sin glass-robot och den unika glass-hatten, men väljer ändå hatten till slut. Den har glassar hängande i ett roterande brätte, så att man kan smaka av den glass som just för stunden hänger rakt fram. Dessutom en skål med kulglass högst upp.

– Det var svårt att komma på nya glassar, för det finns redan så många. Men vi har jättebra idéer, säger Agnes Westin från Bergsåker F-2/Österro.

– Det är roligt att använda sin fantasi, för då kan man komma på vad man vill, säger Enya Andersson som varit med och tagit fram vattenlandet.

Hon får medhåll av BizMakers affärsutvecklare Jonny Nissilä.

– Det är det som skiljer barn från vuxna, att ni kan tänka helt annorlunda. Det är det vi vuxna behöver!

Det var dagens stora fråga: Kommer de vuxna att lyssna och göra idéerna till verklighet? Givetvis, trodde de flesta, medan någon pekade på de höga byggkostnaderna för ett vattenland. Men kanske fick vi en fingervisning om framtiden när Tommy Wikström från Berg & Hjort hördes prata i telefon på väg ut från innovationshacket, och sa:

”Du, de hade världens bästa idé …”

Uppdragen från företagen
Hotell Södra Berget i Sundsvall: Hur ser framtidens hotell ut – och vad gör man där?
Restaurang Berg och Hjort i Sundsvall: Hur ser framtidens glass ut?
Sofiainstitutet i Härnösand: Hur ser framtidens mer långsamma sätt att turista ut?

Skolorna som löste utmaningarna:
Härnösand
Brännaskolan åk 2