Från vänster: Jonatan Lund, William Strandberg och Victor Stenström på Älvsjö-mässan för ungt företagande.

Vestigo Security deltar på SM i Ung företagsamhet

De är unga och de har drivet. William Strandberg, Victor Stenström och Jonatan Lund driver tillsammans ett UF-företag som arbetar för att förhindra stölder i byggbranschen. Genom hårt arbete och tre vunna priser i SM-kvalificerande kategorier på den regionala mässan i Sundsvall har Vestigo Security kvalificerat sig till SM i Ung företagsamhet som pågår 6-7 maj.

Marknadspotentialen för stöldskydd i byggbranschen är enorm. Varje år försvinner ett värde av cirka hundra miljoner kronor från svenska byggarbetsplatser - enbart i stulna verktyg. Chansen att få tillbaka de stulna verktygen är dessutom näst intill obefintlig.

– I dagsläget håller vi på att färdigställa affärsmodellen och pussla ihop alla bitar i tillverkningen, så vi siktar på att lansera den första stöldskyddslösningen i sommar, säger Victor Stenström.

Idag går företaget under namnet Vestigo Security, men kommer inom kort att omvandlas till ett aktiebolag och därmed byta företagsnamn. Nyligen har deras spännande affärsidé antagits till BizMakers regionala inkubator.

William Strandberg, som är VD för UF-företaget Vestigo Security, ser stora utvecklingsmöjligheter framåt.

– Det känns spännande. Vi har bevakat marknaden under en längre period och upptäckt att det finns ett stort behov av en ny stöldskyddslösning för att minska stölderna ute på byggplatserna, säger William.

BizMaker är en regional innovationsaktör med uppdraget att främja företagsutveckling och förnyelse av näringsliv och samhälle. Tillsammans med Västernorrlands kommuner, våra företag och partners utvecklar vi goda idéer till nya affärer och hållbara lösningar för framtiden.

BizMaker erhåller projektstöd från bland andra
Europeiska Regionalfonden och Region Västernorrland.

Presskontakt Kommunikatör 070 719 49 63